web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Čáslav

Kapitoly článku

O motoristické burze nebo veteránském muzeu v Chotusicích u Čáslavi se můžeme dozvědět na internetu téměř vše jediným kliknutím myši. Na motocyklové závody pořádané v šedesátých letech minulého století se však už jaksi zapomělo…

Chotusický okruh

Chotusice jsou dalším, téměř zapomenutým bývalým silničním motocyklovým okruhem v Čechách. Možná proto, že se tam závody krajského přeboru jezdily jen krátce, začátkem šedesátých let. Tehdy byl u nás v platnosti dvoustupňový systém postupu jezdců což znamená, že vítězové přeborů jednotlivých krajů postoupili do mistrovství republiky v dalším roce. Závod se v motoristickém kalendáři uváděl ne podle místa konání, ale byl zapsán a známý podle pořádajícího AMK, tedy Čáslav (podobně závod v Těrlicích - pořadatel AMK Karviná). Středočeský a pražský přebor se v Chotusicích pořádal jako jednodenní závod, stejně jako v nedaleké Zruči nad Sázavou nebo v Kutné Hoře (O cenu stříbrného havíře). Okruh měřil 3500 metrů a téměř celou jednou polovinou protínal obec Chotusice. Pořadatelé z AMK Svazarmu Čáslav v roce 1960 využili k vytyčení okruhu pro první ročník nedlouho předtím vybudovanou novou silnici z Čáslavi směrem do Žehušic. Start-cíl byl umístěn těsně za křižovatkou u osady Druhanice, před kilometr dlouhou rovinou.  Statek v těsném sousedství této křižovatky se přímo nabízel jako parkoviště závodních motocyklů a doprovodu.

Krajský přebor 350 ccm - Čáslav 1962: #1 Brabec, #15 Soukup, #7 Reilich..Čáslav 1962 - 350 ccm, zatáčka na třetím můstku: #7 Reilich, #19 KomberecČáslav 17. 6. 1962: Jiří Havrlík v Chotusicích na ČZ OHC 125program 1961

Za přímým ůsekem silnice po startu jezdci na další křižovatce odbočili do Chotusic na silnici třetí třídy. Průjezd obcí, podobný staré trati v Kopčanech, byl rychlý se širokými travnatými zónami kolem samotné hlavní silnice, ale také se sloupy elektrického vedení a dlažbou.

V roce 1955 byla silnice Čáslav-Žehušice teprve ve výstavbě, stejně tak i vojenské letiště..Žehušická křižovatka Chotusice - současnost: třetí můstek (v horním rohu)

Vzhledem k dosahovaným rychlostem tehdejších motocyklů byl úsek trati v Chotusicích až na všude přítomné telegrafní sloupy, poměrně bezpečný. Jen jedna pravoúhlá zatáčka měla ve svém výjezdu dům těsně u silnice – levá za kostelem. Problematické byly hlavně přejezdy přes strouhu a potok Brslenku, které byly úzké a některé z obou stran lemovalo kovové zábradlí. Hlavně třetí z nich byl velmi nebezpečný – ve výjezdu z obce. Vděčné to místo pro fotografy, ale právě tyto úseky v kombinaci s nepříliš kvalitním asfaltovým povrchem mimo obec a drobnou kostkou v obci byly hlavním omezujícím faktorem pro možnost pořádání závodů vyšší úrovně.

Chotusice 1963, start třídy 175 ccm na novém místě: #27 J. Tázler, #10 J. Podskalský, #23 J. Jindra, #20 J. Libánský.. Chotusice 1963: J. Tázler na ČZ 175 v poslední zatáčce před cílem... Chotusice 1963: start - cíl byl v obci nedaleko kostela...Chotusice 1963, Jaromír Tázler. Povrch a šířka silnice byly největší slabiny.. ..

V roce 1963, tedy při posledním ročníku silničních závodů, pořadatelé přemístili start a cíl do Chotusic, přibližně 100 metrů před kostel. Konec závodů v Chotusicích mělo souvislost se sousedním vojenským letištěm. Začátkem šedesátých let letouny MIG 15, kterými byl vyzbrojen útvar letiště Čáslav rychle zastarávaly a po několika leteckých katastrofách bylo rozhodnuto, že se v roce 1964 v Chotusicích zahájí přestavba letiště pro novou leteckou techniku, kterou měly být bombardéry SU-7. Přestavba, která trvala dva roky znamenala zánik zdejších motocyklových závodů, neboť veškerý stavební materiál a technika byla dopravována po silnicích převážně skrze obec. Chotusický okruh se však dochoval na rozdíl od většiny městských okruhů padesátých a šedesátých let dodnes ve svém původním tvaru. Dlážděný povrch v obci vystřídal asfal a tedy průjezd obcí je dokonce v lepším technickém stavu, než byl původní.

Čáslav 1962 - třetí můstek - krajský přebor 350 ccmChotusice - ochrana zábradlí a betonových soklů z matrací..Chotusice - #7 Jan Reilich..

Doplňuje tak naši představu o tom, na jakých silnicích se závodilo dříve nejen v mistrovských závodech, ale i v nižších soutěžích. Samozřejmě, můstky jsou již upraveny, avšak povrch na některých dalších úsecích bývalého okruhu dnes dosahuje stále ještě púvodních parametrů a to včetně jeho šířky…

Chotusice 17. 6. 1962 - Jiří Havrlík 125 ccmChotusice 1962 - 175ccm: #24 Houžvic, #14 Novotný, #4 Vojáček, archiv VojáčekV Čáslavi 1963 jel i Bohumil Lidmanský..

Vítězové jednotlivých tříd:

Rok 1960: 175 ccm – Tomáš Pieš, ČZ 12 kol
                  250 ccm – Jiří Srkal, Jawa 12 kol
                  350 ccm – Milan Chalupník, ČZ-OHC 12 kol
Rok 1961: 175 ccm – Jan Novotný, ČZ 14 kol
                   250 ccm – Jiří Srkal, Ravo 14 kol
                   350 ccm – Bohuslav Palička, ČZ-OHC 14 kol
Rok 1962:  175 ccm - Jan Novotný ČZ
Rok 1963: 
175 ccm - 1.Jar.Pták, 2.J.Podskalský, 3.J.Tázler, 4.J.Šindler, 5.J.Jindra, 6.J.Rychtařík, 7.J.Libánský

Druhanická křižovatka na mapě současnosti..mapa Chotusice - celkový pohled..

poloha okruhu Chotusice..Chotusický okruhmapa satelitní

Prozatím víc informací o závodech na této zajímavé trati nemáme. Pokud má někdo chybějící programy, dobové fotografie či jiné informace, prosíme ozvěte se nám, děkujeme..

 

  • Fotografie ze svého archivu s díky poskytli

    B. Lidmanský, J. Novotný, J. Reilich, J. Vojáček, J.Havrlík ml., J. Tázler ml., K. Pokorný a další..

  • Podělte se o dobové materiály!

    Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

  • Autorský obsah

    Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Článek byl naposledy upraven: 16.03.2022
, Chotusice, 285 76, Česko

Nejnovější komentáře

Jaroslav Knop napsal komentář k Olomouc
Dobrý den , prosím , zda někomu neříká něco jméno Ferdinand Vodička z Přerova a Alois Nečas z Olomou...
kawas napsal komentář k Morašice
Víme, ale přesto děkujeme.. 👍
Havran napsal komentář k Morašice
Náhodou jsem narazil, nevím, jestli víte...Text k odkazu...
Zdravím. Ano, Karel Pomikálek z Liberce na Jawě 250 - nahlížím do programu závodu v roce 1956. Pokud...