Čáslav

Autor: Petr Foltán st. | Kategorie: Bývalé české okruhy | Datum: 21. 10. 2013
Čáslav - 5.0 out of 5 based on 19 votes

Kapitoly článku

O motoristické burze nebo veteránském muzeu v Chotusicích u Čáslavi se můžeme dozvědět na internetu téměř vše jediným kliknutím myši. Na motocyklové závody pořádané v šedesátých letech minulého století se však už jaksi zapomělo…

Chotusický okruh

program 1961Chotusice jsou dalším, téměř zapomenutým bývalým silničním motocyklovým okruhem v Čechách. Možná proto, že se tam závody krajského přeboru jezdily jen krátce, začátkem šedesátých let. Tehdy byl u nás v platnosti dvoustupňový systém postupu jezdců což znamená, že vítězové přeborů jednotlivých krajů postoupili do mistrovství republiky v dalším roce. Závod se v motoristickém kalendáři uváděl ne podle místa konání, ale byl zapsán a známý podle pořádajícího AMK, tedy Čáslav (podobně závod v Těrlicích - pořadatel AMK Karviná). Středočeský a pražský přebor se v Chotusicích pořádal jako jednodenv roce 1955 byla silnice Čáslav-Žehušice teprve ve výstavbě, stejně tak i vojenské letištění závod, stejně jako v nedaleké Zruči nad Sázavou nebo v Kutné Hoře (O cenu stříbrného havíře). Okruh měřil 3500 metrů a téměř celou jednou polovinou protínal obec Chotusice. Pořadatelé z AMK Svazarmu Čáslav v roce 1960 využili k vytyčení okruhu pro první ročník nedlouho předtím vybudovanou novou silnici z Čáslavi směrem do Žehušic. Start-cíl byl umístěn těsně za křižovatkou u osady Druhanice, před kilometr dlouhou rovinou.  Statek v těsném sousedství této křižovatky se přímo nabízel jako parkoviště závodních motocyklů a doprovodu.

krajský přebor 350 ccm - Čáslav 1962 #1 Brabec, #15 Soukup, #7 ReilichČáslav 1962 - 350 ccm, zatáčka na třetím můstku, #7 Reilich, #19 KomberecČáslav 17. 6. 1962 Jiří Havrlík v Chotusicích na ČZ OHC 125

Za přímým ůsekem silnice po startu jezdci na další křižovatce odbočili do Chotusic na silnici třetí třídy. Průjezd obcí, podobný staré trati v Kopčanech, byl rychlý se širokými travnatými zónami kolem samotné hlavní silnice, ale také se sloupy elektrického vedení a dlažbou.

Žehušická křižovatka třetí můstek (v horním rohu)

Vzhledem k dosahovaným rychlostem tehdejších motocyklů byl úsek trati v Chotusicích až na všude přítomné telegrafní sloupy, poměrně bezpečný. Jen jedna pravoúhlá zatáčka měla ve svém výjezdu dům těsně u silnice – levá za kostelem. Problematické byly hlavně přejezdy přes strouhu a potok Brslenku, které byly úzké a některé z obou stran lemovalo kovové zábradlí. Hlavně třetí z nich byl velmi nebezpečný – ve výjezdu z obce. Vděčné to místo pro fotografy, ale právě tyto úseky v kombinaci s nepříliš kvalitním asfaltovým povrchem mimo obec a drobnou kostkou v obci byly hlavním omezujícím faktorem pro možnost pořádání

Chotusice 1963, start třídy 175 ccm na novém místě: #27 J. Tázler, #10 J. Podskalský, #23 J. Jindra, #20 J. Libánský.. Chotusice 1963: J. Tázler na ČZ 175 v poslední zatáčce před cílem... Chotusice 1963: start - cíl byl v obci nedaleko kostela...

závodů vyšší úrovně. V roce 1963, tedy při posledním ročníku silničních závodů, pořadatelé přemístili start a cíl do Chotusic, přibližně 100 metrů před kostel. Konec závodů v Chotusicích mělo souvislost se sousedním vojenským letištěm. Začátkem šedesátých letChotusice 1963, Jaromír Tázler. Povrch a šířka silnice byly největší slabiny.. .. letouny MIG 15, kterými byl vyzbrojen útvar letiště Čáslav rychle zastarávaly a po několika leteckých katastrofách bylo rozhodnuto, že se v roce 1964 v Chotusicích zahájí přestavba letiště pro novou leteckou techniku, kterou měly být bombardéry SU-7. Přestavba, která trvala dva roky znamenala zánik zdejších motocyklových závodů, neboť veškerý stavební materiál a technika byla dopravována po silnicích převážně skrze obec. Chotusický okruh se však dochoval na rozdíl od většiny městských okruhů padesátých a šedesátých let dodnes ve svém původním tvaru. Dlážděný povrch v obci vystřídal asfal a tedy průjezd obcí je dokonce v lepším technickém stavu, než byl původní.

Čáslav 1962 - třetí můstek - krajský přebor 350 ccmChotusice - ochrana zábradlí a betonových soklů z matracíChotusice - #7 Jan Reilich

Doplňuje tak naši představu o tom, na jakých silnicích se závodilo dříve nejen v mistrovských závodech, ale i v nižších soutěžích. Samozřejmě, můstky jsou již upraveny, avšak povrch na některých dalších úsecích bývalého okruhu dnes dosahuje stále ještě púvodních parametrů a to včetně jeho šířky…

Chotusice 17. 6. 1962 - Jiří Havrlík 125 ccmChotusice 1962 - 175ccm: #24 Houžvic, #14 Novotný, #4 Vojáček, archiv VojáčekV Čáslavi 1963 jel i Bohumil Lidmanský

Vítězové jednotlivých tříd:

Rok 1960:

  • 175 ccm – Tomáš Pieš, ČZ 12 kol
  • 250 ccm – Jiří Srkal, Jawa 12 kol
  • 350 ccm – Milan Chalupník, ČZ-OHC 12 kol

Rok 1961:

  • 175 ccm – Jan Novotný, ČZ 14 kol
  • 250 ccm – Jiří Srkal, Ravo 14 kol
  • 350 ccm – Bohuslav Palička, ČZ-OHC 14 kol

Rok 1962:

  • 175 ccm - Jan Novotný ČZ

Rok 1963:

  • 175 ccm - Jiří Pták, ČZ

Druhanická křižovatkamapa Chotusice

celkový pohledmapa-02 Chotusický okruhmapa-04 satelitní

Prozatím víc informací o závodech na této zajímavé trati nemáme. Pokud má někdo chybějící programy, dobové fotografie či jiné informace, prosíme ozvěte se nám, děkujeme..

Fotografie ze svého archivu s díky poskytli:  B. Lidmanský, J. Novotný, J. Reilich, J. Vojáček, J.Havrlík ml., J. Tázler ml., K. Pokorný a další..

Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními. Napište na: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

Pokračování článku
Předchozí strana     Následující strana »
Článek naposledy upraven: 18. 1. 2017

 

Rychlé novinky

V neděli 30. září zemřel náhle ve věku 63 let Otto Krmíček mladší, bývalý dvojnásobný mistr republiky v silničních závodech motocy...
úterý, 2.10.2018 Zobrazit
Jonathan Rea vyhrál závod v Magny-Cours a získal tak svůj již čtvrtý titul mistra světa WorldSBK v řadě! Vyrovnal tak počet titulů...
neděle, 30.09.2018 Zobrazit
Oficiálně: Karel Abraham zůstává v MotoGP! Podepsal dvouletou smlouvu s Avintia Ducati teamem, kde nahradí Simeona a bude týmovým...
středa, 5.09.2018 Zobrazit
Další novinky