Tachlovice

Autor: kawas | Kategorie: Bývalé české okruhy | Datum: 24. 8. 2009
Tachlovice - 5.0 out of 5 based on 12 votes

Kapitoly článku

Jen 3x se jel na náročném okruhu poblíž Prahy silniční závod motocyklů. Poprvé v roce 1968 i s Františkem Šťastným! Po dlouhých 19 letech se jel druhý ročník a o rok později zde jela volná třída rychlostní závody naposledy. Stav silnice další pokračování na této pěkné trati  bohužel nedovolil..

 

Dušnický okruh

V padesátých letech se pořádaly silniční závody motocyklů v Dušníkách - dnešní Rudné u Prahy. Okruh dlouhý 4070 metrů měl různorodý povrch, zčásti se jelo na dlažbě, asfaltu, ale i na prašné silnici. Jeho jediné dva ročníky se konaly v letech 1947 a 1948.  Závodila zde celá naše tehdejší závodnická špička v čele s J. Lukšíkem, L. Štajnerem, V. Knězem, V. Bubeníčkem, A. Vitvarem, A. Buchtou a dalšími. Vavříny tu zaznamenali také domácí jezdci J. Horák a K. Práger. Ovšem nejúspěšnější jezdec v Dušníkách byl jednoznačně Jiří Lucák na motocyklu Walter se třemi vítězstvími...

Dušníky - zatáčka u lékárny - Jan HorákDušníky - start závoduDušníky: z dlažby na asfalt
Dušníky - dobová mapaMapa současná - Rudná (Dušnický okruh)Dušnický okruh

 Tachlovický trojúhelník

 V roce 1968 uspořádala parta lidí kolem bývalého závodníka na strojích Rudge a Walter a později velkého sběratele historických motocyklů Jana Horáka, první rychlostní závod motocyklů na okruhu v Tachlovicích, který byl jen pár kilometrů od bývalé Dušnické trati. Na oblastní silniční závod motocyklů tříd 125, 250, 350 ccm tehdy přijela i továrna Jawa s dnes už legendárním dvoutaktním čtyřválcem  350 V4. Motocykl byl vyvíjen pro závody mistrovství světa a Jawa využila tohoto závodu kTachlovice 68 - vítěz 125ccm, Křížek - na svém motocyklu Kleva při průjezdu náměstím, z knihy J. Wohlmutha Rychlá řidítka testování, neboť se stále potýkala se zásadním problémem - zadíráním ojničních ložisek. Bohužel Františku Šťastnému se tato závada projevila už v ranním treninku a tak mechanici naložili motocykl a odvezli ho zpět do továrny ještě před startem závodů. Šťastnému tak nezbylo, než absolvovat své dva závody na jednoválcovém motocyklu o obsahu 250ccm, samozřejmě mimo klasifikaci.

Před startem 125 ccm - 1968Tachlovický trojúhelník - plakátFrantišek Šťastný - nájezd na start Tachlovice (1968)

Samotný okruh poblíž Prahy, vedl mezi obcemi Tachlovice, Nučice a Dobříč. Zajímavá trať měla dlouhé rovinky do kopce, přejezdy přes horizonty, sjezd z kopce zatáčkovitou partií i ne zrovna bezpečný průjezd vesnicí. Startovalo se na náměstí (mimo okruh) v obci TPlakát 1987achlovice, cíl pak byl na náměstí před hospodou. V dalších letech se místní pořadatelé věnovali jen veteránským jízdám pravidelnosti, konaném vždy den po vzpomínkové jízdě do vrchu Zbraslav - Jíloviště.

Obnovit rychlostní závody se zde podařilo až v roce 1987. Po pravdě řečeno nevím, jak dokázal tehdy Karel Březina přemluvit pořadatele, zvyklé na pohodové jednokolové jízdy majitelů historických motocyklů v předepsaném čase, k opětovnému uspořádání opravdového rychlostního závodu. Jedno je jisté: v roce, kdy se otevíral náš druhý autodrom, byly pro oblastní přebor v kalendáři vypsány jen dva závody. Sezóna byla tak zachráněna.. Sdružený krajský přebor skupiny A + B se jel ve třech třídách - 125 cDušnický okruh 1947, 48 + Tachlovický trojúhelník 1968, 1987, 89cm, 250 ccm a 350 ccm. Tentokrát byl start i cíl u autobusové zastávky "Na vrškách" v nejvyšším bodě obce. Členitý okruh byl zajímavý a jezdecky náročný. Po startu se ještě v obci doslova skákalo přes nerovnosti mírně doprava na plný plyn. Dlouhou rovinkou dolů a nahoru přes horizont pořád naplno. Sjezd ke křižovatce u Nučic (která byla těsně před závody speciálně kvůli tomu rozšířena a vyasfaltována na její pravé straně), na ní pravým vinglem do mírného stoupání až k velmi rychlé pravé na srdce. Po cca 300 metrech přišlo dobržďování v rychlé levé až na první

Tachlovice 1987 - start na vrškách: 350 ccm - #44 Markalous, #42 Foltán, #54 VintrTachlovice 1987 úsek před autoklubem, archiv Markalous

rychlostní stupeň do ostré vracečky do prava u Dobříče, v nejvyšším bodu okruhu. Série dvou levých zatáček na plný plyn a sjezd z kopce, do pravé o jeden kvalt dolu - moc vidět do ní nebylo a na plný plyn do táhlé levé zatáčky, lemované zvýšeným náspem a stromy z obou stran, stále z kopce. Pravá zatáčka u fary byla o dva kvalty dolů, rychleji se zde kvůli rozbité silnici nedalo. Sjezd na náměstí a zpomalovací zatáčka z balíků slámy jezdce nasměrovala do nejužšího místa na okruhu. Úzkou mezerou mezi dvěma domy, pak rovně kolem autok1987 programlubu a na plný plyn levou zatáčkou do prudkého kopce zpět ke startu. Krásné svezení kazil jen špatný stav silnice. Okruh měřil 4.2 km, 5 levých a 7 pravých zatáček, výškový rozdíl byl 38 m. Depo se rozkládalo v přilehlých ulicích uvnitř okruhu. Závod se obešel kromě několika pádů celkem bez problémů, jen v neděli ráno  pořadatelé s hrůzou zjistili, že jim jakýsi  nenechavý soukromý zemědělec u obce Dobříč v noci odvezl z téměř třetiny okruhu všechnu slámu. No, zkuste sehnat v časové tísni řádově stovky balíků slámy - to prosím klobouk dolů.. Snad to byl jeden z důvodů, proč se další rok jel zase jen jednokolák jízdy pravidelnosti... Rychlostní závod se po roční pauze jel opět v roce 1989. Původně byl plánován jen pro dvě třídy motocyklů klasik –  do 250 ccm aTachlovice 1989: výsledky treninku volné třídy do 500ccm nad 250 ccm. Volná pro jezdce 1. a 2. výkonnostní třídy do 500 ccm byla do programu zařazena teprve dodatečně. Stav silnice pořadatele strašil, zvlášť po těžké kolizi jednoho z jezdců při pořádání sprintu motocyklů na sousední dálnici.  A právě ve volné třídě došlo přibližně v první třetině závodu k havárii jezdce Sedláčka s následným nepříjemným zraněním. Možná právě tato havárie rozhodla o tom, že se tento závod, který vyhrál P. Javůrek na Yamaze 500 jel naposledy. Povrch okruhu značně pokulhával vzhledem k dosahovaným rychlostem motocyklů.

1987 - depo v ulicích obce1987 - Markalous - Jawa 350 - stoupání k cíli

Na některých úsecích byl doslova záplatovaný a hrbolatý asfalt, trať navíc lemovalo velké množství nekrytých stromů po obou stranách. Rychlý průjezd obcí, v úseku přes horizont u startu, byl velmi rozbitý a nebezpečný. V plné rychlosti zde bylo velmi těžké motocykly udržet na trati. Důkladnější zabezpečení okruhu by vyžadovalo mnohé úpravy, ale hlavně generální opravu asfaltového povrchu. Tachlovický autoklub čítající něco kolem 10-15 členů, nebyl schopen tuto náročnou akci dál zajišťovat a na stávajícím povrchu nechtěl jezdce zbytečně vystavovat riziku. A tak se na trati Tachlovického trojúhelníku pořádají dál jen jednokolové, ukázkové jízdy pravidelnosti historických motocyklů i aut.

Aktuálně: v roce 2017 je na okruhu Tachlovického trojúhelníku položen nový, velmi kvalitní asfaltový koberec, kromě posledních 300 metrů přímé silnice před křižovatkou u obce Nučice. Tento jediný úsek je stále v původním stavu, tak jak se odjely poslední závody v roce 1989...

mapa1mapa2
 
Fotografie ze svého archivu s díky poskytli: F. Hruška, M. Markalous a archiv autora...
 

Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. Obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

Pokračování článku
Předchozí strana     Následující strana »
Článek naposledy upraven: 15. 11. 2018

 

Rychlé novinky

V neděli 30. září zemřel náhle ve věku 63 let Otto Krmíček mladší, bývalý dvojnásobný mistr republiky v silničních závodech motocy...
úterý, 2.10.2018 Zobrazit
Jonathan Rea vyhrál závod v Magny-Cours a získal tak svůj již čtvrtý titul mistra světa WorldSBK v řadě! Vyrovnal tak počet titulů...
neděle, 30.09.2018 Zobrazit
Oficiálně: Karel Abraham zůstává v MotoGP! Podepsal dvouletou smlouvu s Avintia Ducati teamem, kde nahradí Simeona a bude týmovým...
středa, 5.09.2018 Zobrazit
Další novinky