Jindřichův Hradec

Autor: kawas | Kategorie: Bývalé české okruhy | Datum: 25. 4. 2010
Jindřichův Hradec - 5.0 out of 5 based on 24 votes

Kapitoly článku

Konec motocyklových závodů na okruhu v Písku po tragické události znamenal, že v roce 1975 převzali pořadatelskou štafetu v Jižních Čechách členové AMK Jindřichův Hradec. Na jejich rychlém a relativně „bezpečném“ okruhu se jezdily velmi atraktivní mezinárodní silniční závody, ale i domácí mistrovství…

Jindřichův Hradec

Když se v roce 1974 dokončovala silniční přeložka okolo města Jindřichův Hradec, vznikla u některých členů ZO Svazarmu myšlenka na možnost využití této velmi pěkné komunikace pro sportovní účely. JH 1975: esíčko v parku u n.p.Jitka...Nápad se ujal a 1. 6. 1975 se zde jel první silniční motocyklový závod pod názvem "Závod osvobození" ve třech třídách Mistrovství ČSR A a závod Mistrovství republiky třídy 350 ccm. Okruh dlouhý 4600 metrů měl velmi slušné parametry a dobrý povrch. Start závodů byl v prvním roce na přímém úseku před sídlištěm V. I. Lenina. Už v dalším roce byl však přeložen dál, až za les na silnici ve směru k obci Otín, kde pořadatelé vybudovali zbrusu novou, zděnou věž časoměřičů. Tento okruh, jako málokterý u nás, vydržel po celou dobu své existence v původním stavu, tedy bez retardérů či jiných zpomalení. Svým rozsahem byl největším motocyklovým

cenný záběr ze startu závodu 350 ccm MR 1975 - start byl před sídlištěm V.I.Lenina, archiv Jan Vítovecmapka - start od roku 1976Jindřichův Hradec 1975, start 125 ccm: #33 Jeník, #26 Michálek, #5 Vaněček, #12 Asman, #17 Tesař, #11 Suda, archiv MichálekJindřichův Hradec - typický český okruh sedmdesátých let - krásný snímek po startu přeboru ČSR 250 (1975) - v pozadí původní místo startu na sídlišti s dvoupatrovou věží časoměřičů..JH 1975 - pohled na úsek mezi obcí Otín a n.p.Jitka. Okruh měl před sebou velkou budoucnost..JH 1975 - křižovatka se zatáčkou u depa - dnes místo jednoho ze dvou kruhových objezdů...

závodem v Jižních Čechách. Vyrovnaly se mu snad jen závody pořádané na letišti v Plané u Českých Budějovic v devadesátých letech. V roce 1979 bylo pořadatelům svěřeno pořádání mezinárodních závodů o „Poháru míru a přátelství socialistických zemí“, které se zde jezdilo dál, až do roku 1987. Při té příležitosti není možné zapomenout na rok 1984, kdy na nově vypsanou třídu jednoválcových motocyklů kubatury do 250 ccm socialistické produkce dorazilo i několik jezdců z Rumunska. Jejich výprava a vybavení vyvolávala soucit a celkově i smutné vzpomínky na padesátá léta. Nebo kdy téměř třicetikiloví jezdci z Kuby doslova drtili zbytek socialistického závodního pole na obyčejných vzduchem chlazených Čízách. Rychlejší Jawy byly tehdy již tak opotřebované, že do cíle většinou nedojely. Kdyby se tak tyto závody jezdily o patnáct let dřív…

start p-ČR 250, archiv BěličP. Chábera - Jindřichův HradecJindř.Hradec 1981 Yamaha P.Hlavatky - po pádu v nájezdu do pravé v parku

Délka tratě i její profil přímo vybízel k pořádání závodů skutečně mezinárodního formátu. Vzhledem k poloze města to sem měli jezdci z Rakouska a Německa opravdu blízko a tak nic nebránilo tomu, aby se tu pravidelně jezdily závody za poměrně hojné účasti jezdců ze západních států. Aby pro tohle měli pochopení ti, kteří tyto akce schvalovali, museli pořadatelé vše proložit důkladnplakátou politickou propagací. Závody se jely jednou na počest výročí vyvrcholení národně osvobozeneckého boje našeho lidu, jindy k výročí osvobození sovětskou armádou, na počest říjnové revoluce nebo vítězného února. Byly roky, kdy se program doslova nedal číst. Obecně u nás platilo, že čím větší závod, tím méně se divák dočetl o akci samotné, ale o to většího se mu dostalo politického školení. Vysvětlování fungování Svazarmu a jeho významJH: upomínkový tácek.. archiv Svobodau v socialistické společnosti bylo v kontrastu se zastaralou technikou našich jezdců směšné. Ale právě na těchto mezinárodních závodech mohli naši jezdci sehnat nějaké ty pneumatiky, a náhradní díly do svých ojetých Yamah. Stačilo nakoupit broušené vázy, sklenice, hrníčky a mohlo se měnit. České broušené sklo mělo ve světě dobré jméno, proč toho nevyužít? Normální ostuda, ale nic jiného nezbývalo. Že nebylo na čem jezdit? To soudruhy na UV Svazarmu nezajímalo. Platilo přece heslo - reprezentuj, ale poraď si jak umíš.

JH 1984 - start třídy 125 ccm..JH 1984 - pohled z věže rozhodčích na přehlídku autoveteránů..JH 1985 - pohled z téhož místa o rok později...JH 1985 - Z. Sedláček, Jawa 350 - zatáčka u depa..Jindř. Hradec 1976 - S. Klátil před J. Novotným, zatáčka před cílem, archiv S. KlátilJH 1980 - start PMP 125 ccm..

Mezinárodní závody se zde jezdily od roku 1981 o „Pohár ředitele státního statku Nová Bystřice“. Od roku 1985 jako mezinárodní Mistrovství republiky. Každoročně se kromě velkých mistráků a mezinárodních závodů jely v Jindřichově Hradci pravidelně i domácí přeborové a oblastní závody. V roce 19JH 1985: sidecary v ukázkové jízdě..85 se jelo dokonce dvakrát - v červenci a v říjnu. Nutno poznamenat, že se tu nikdy nesešli jezdci z absolutní světové elity, ale mezinárodní závody vždy stály za to. Zlatým hřebem nedělního programu bývala třída 500 ccm a sidecary. Těch se zde bohužel nikdy moc nesešlo a tak vždy zůstalo jen u předváděcích jízd, které i tak stály zato. Značkové závody o body započítávané do svého mistrovství zde jezdili také jezdci z Rakouska, jako například značková třída upravených cestovních Yamah RD, superbike trophy, atd..

JH 1976 - MR 125 cc - start poprvé před obcí Otín a se zbrusu novou věží časoměřičů..JH 1976 - před startem MR 250: #1 Baláž, #6 Franc, #7 Kába ml., # 2 Staša, #10 Jarolím, #3 Novotný, #14 Šafránek, #8 Chaloupka..JH 1977 - MR 125 ccm: #2 Sedláček, #5 Fendrich, #21 Tesař, #4 Havrda, #7 Krmíček, #33 Baláž, #3 Vaňous.. Otín, první křižovatka po startu..1985 - pohled na zatáčku kolem depa...v současnosti kruhový objezd..JH 1985 - další pohled na zatáčku kolem depa..

Ale k vlastnímu okruhu: od roku 1976 se startovalo na rovince za výjezdem z lesa před Otínem. Následovala rychlá levá a sjezd do Otína. Při dojezdu na křižovatku v mírném stoupání se šlo u autobusové zastávky tvrdě na brzdy do levého vinglu. Necelý kilometr dlouhý úsek na plný plyn končil pravou, rychlou zatáčkou do parku, do technické části okruhu. U n. p. Jitka následovalo poměrně úzké esíčko levá - pravá. Silnici zde lemoval drátěný plot ukrytý v balíkách slámy. Za esíčkem se již překlápěl motocykl do nejhezčí zatáčky na okruhu, do levé v mírném klesání.

levá zatáčka pod Jitkou1983 - P-CSR 250-trenink, archiv Svobodaprostor startu 1983, archiv Svoboda

Byla lehce klopená a ve výjezdu se řadila čtyřka. Následující rovinka se jela přes mírný horizont a za ní se už opět brzdilo do levé zatáčky kolem depa na velké křižovatce. Tato zatáčka s výjezdem do mírného stoupání byla na vnějšku lemovaná nepříjemně kluzkými zebrami. Výjezd kolem parkoviště závodních strojů byl na širokou přímou silnici. Po zhruba  kilometru na plný plyn, přes nejvyšší místo okrJH: na startu 125ccuhu u sídliště, trať odbočila vlevo na další velké křižovatce v lese. Průjezd touto rychlou levou zatáčkou byl postupně upravován pomocí balíků slámy na jejím vnitřku tak, aby byl pokud možno výjezd na cílovou rovinu pomalejší. Ač tento okruh patřil mezi rychlé přírodní tratě, za celou existenci se zde stala jen jediná vážná nehoda. V roce 1984 při tréninku třídy 125 došlo ke kolizi, na kterou doplatil M. Moravanský stojící s poruchou své MBA na kraji silnice. Znamenalo to pro něj tehdy konec sportovní kariéry. Poslední vítěz našeho mistráku byl M. Pecen na Suzuki 500 v roce 1988. Klasické tratě v tu dobu zanikají jedna za druhou, po roce 89 mají všichni už navíc jiné starosti, na časově i finančně náročnou stavbu víkendové závodní dráhy již není pomyšlení..

JH 1985: start třídy 500, #1 B. Staša.. Zatáčka před cílem na křižovatce, kde je v současnosti druhý kruhový objezd - mimochodem větší ohavnost se jen tak nevidí... Na fotografii z roku 1984, jede v čele závodu 500 ccm: #8 Sepp Doppler (A)...1981 - tento rok se jel 7. ročník závodu osvobození, 3. ročník PMP a 1. ročník poháru ředitele st. statku Nová Bystřice - kamery jsou připraveny pro odpolední přenos...

Ve své době byl okruh v Jindřichově Hradci spolu s Dymokury, považován za dvě nejbezpečnější tratě u nás. Dnes jsou obě velké křižovatky, u bývalého parkoviště závodních strojů a v lese před cílovou rovinkou, předělány na kruhový objezd. Navíc zhruba v místě startu prvního ročníku je vybudován přechod pro chodce s betonovými ostrůvky uprostřed silnice. Jinak je okruh a hlavně asfaltový povrch ve velmi dobré kondici. Bohužel, zpustlá věž rozhodčích u startu již dávno není majetkem města ani AMK a podle toho tak taky vypadá. Přesto nynější členové místního AMK zvažují obnovu závodů, prozatím jen pro historické motocykly. Přejeme, ať se jim tuto myšlenku podaří zrealizovat a navázat tak na slavnou historii tohoto okruhu v době návratu a oživení bývalých přírodních okruhů u nás…

mapa1

mapa2mapa3

Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními. Napište mail na: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. Obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

Fotografie ze svých archivu s díky poskytli: L. Bělič, J. Novotný, B. Lidmanský, Z. Sedláček, J. Vítovec, J. Nimburský, Z. Svoboda, L. Kadlec, S. Klátil st., I. Michálek, P. Picka a další.. Z archivu AMK Jindřichův Hradec - s díky Jan Vorhemus. Programy: K. Šoukal, J. Nimburský, Petr Picka, K. Pokorný a autor..

Pokračování článku
Předchozí strana     Následující strana »
Článek naposledy upraven: 5. 1. 2016

 

Rychlé novinky

51. ročník závodu Macau Motorcycle Grand Prix poznamenala tragická událost. 31-letý britský motocyklový závodník Daniel Hegarty tě...
neděle, 19.11.2017 Zobrazit
Na provizorním kalendáři WSBK 2018 figuruje i závod v Brně. Po dlouhé pouze by se tak závody WSBK mohli opět vrátit do České repub...
čtvrtek, 2.11.2017 Zobrazit
Filip Salač pojede i v roce 2018 Red Bull Rookies Cup....!
čtvrtek, 5.10.2017 Zobrazit
Další novinky