Hluboká nad Vltavou

Autor: Petr Foltán st. | Kategorie: Bývalé české okruhy | Datum: 8. 4. 2010
Hluboká nad Vltavou - 5.0 out of 5 based on 18 votes

Kapitoly článku

Silniční závody se v Hluboké nad Vltavou jezdily od roku 1953. Sedmý ročník se jel už jako mistrovství republiky. Ukončení této motocyklové tradice přišlo paradoxně v době, kdy byl okruh prodloužen vybudováním nového, moderního úseku silnice mimo město. Na této, tehdy bezkonkurenční trati se tak bohužel nikdy nejelo...

 

Hlubocký okruh 1953 - 1954

Program závodu 1960V padesátých letech byl systém závodů poněkud nepřehledný, existovaly závody místní, oblastní, přeborové a mistrovské. Řada dalších závodů se však do tohoto systému nedala vůbec zařadit. Teprve později vše dostalo jakýsi pevný řád. Také závod v Hluboké se na začátku nejezdil o body. První ročník motocyklového okruhu se jel v roce 1953 a to podle tehdejšího motoristického tisku, jako náhrada zrušeného závodu Dvěma směry. Jelikož se tento závoHluboká - starý úředňák z Podskalí, kde bylo umístěno depo v letech 1953,1954. Někteří závodníci si ho pletli se zámkem..d jezdil v Praze, zůstává nezodpovězenou otázkou, zda tomu bylo opravdu tak. Ale taková byla informace a skutečností je, že 13. září 1953 uspořádal Svazarm České Budějovice první ročník Hlubockého okruhu. Okruh měřil 2.815 metrů a všechny třídy jely 15 kol. Start a cíl byl na náměstí mezi kostelem a tzv. Novým úředním domem. Jezdci pak prZadní a přední dvůr starého úředňáku - depo 1953 a 54ojeli hlavní Masarykovou třídou přes celé město, kde se trať ostrou levou zatáčkou napojovala na hlavní silnici České Budějovice - Týn nad Vltavou, po které se jezdci vraceli kolem Židovského hřbitova rychlou partií k tzv. Budějovické zatáčce, která tehdy byla velmi ostrá a zatočili doleva směrem k městu. Těžká, zatáčkovitá část po hrázi Židovského rybníka kolem Sádek vedla ke stoupání Tyršovou ulicí zpět na náměstí, kde se točila opět prudkou levou ke startu a cíli. Absolutním vítězem prvních závodů byl A. Posekaný na stroji Walter 350. V roce 1954 byl závod vypsán již jako oblastní a všechny třídy jely své závody na 22 kol. Na stejné trati již závodily jezdci jako F. Šťastný, V. Parus, F. Bartoš, K. Bojer a další. Druhý ročník vyhrál ve třídě 500 B. Sedlák na stroji ESO. Mimochodem návštěva byla úctyhodná - kolem 35000 diváků.

Hlubocký okruh 1953, 1954 - mapa dobováHlubocký okruh 1953, 1954 zakreslen v mapě současné...Hlubocký okruh 1953, 1954 zakreslen ve fotomapě současnosti...

Hluboká nad Vltavou 1955 - 1960

V roce 1955 se jel závod poprvé na nové 5.025 metrů dlouhé trati a jeli zde tavítězové v Hluboké nad Vltavouké svůj závod automobily ve dvou třídách. Start a cíl byl přemístěn na Vltavotýnskou silnici, přesně do míst, nad kterými dnes stojí Lovecká chata a hotel Park. Odtud vedl okruh až na Hlubocké náměstí, zde se však lomil ostře doprava a klesal do Podskalí. V Podskalí se trať točila doleva v zatáčce u slepého ramene Vltavy (zatáčka u brány) a podél mlýnského náhonu vedla k mostu přes Vltavu. Zde jezdci najížděli rychlým esíčkem kolem mlýna do úseku, kde se říká v Hamru. Okruh pak prudce stoupal do zámeckého parku a kolem hájovny Lepšovna vedl do náročné zatáčkovité partie zvané Fidelák.

Hluboká nad Vltavou-start na hlavní silnici Týn n/V - Č.Budějovice..Hluboká 7. 8. 1955 - R. Zapletal v zatáčce u chudobince..Hluboká nad Vltavou - start 125 ccm...

 K. Hejda, Hluboká 1960 - MR 125 ccm - zatáčka u chudobince..1955 - zatáčka u Márů na náměstí ČSL armády..Hluboká 14. 7. 1957 - J. Holubec v zatáčce u Márů, vpravo je vidět roleta uzenářství U Koudelků...

Odtud pak jezdci najížděli levou zatáčkou na vltavotýnskou silnici směrem do prostoru startu a cíle. Okruh byl na tehdejší dobu pěkný, moderní, v nejužším místě měřil 5,5 metru a měl slušný povrch. Depo bylo tehdy v Podskalí na tzv. Sokolském ostrově. Významné bylo i další vylepšení okruhu, postavením dvou dřevěných přechodů. Jeden stál u mostu přes Vltavu a druhý u Židovského rybníka. K jejímu stržení došlo až v šedesátých letech, kdy bylo jasné, že závod zanikl. Absolutní vítěz třetího ročníku byl F. Helikar na ESU 500. Závody sledovalo kolem

#50 J. Holubec - start půllitrů, Hluboká 1957S. Malina na ČZ 250 OHC. Zatáčka u mlýna mezi Podskalím a Hamrem..1958 - Hluboká, munická křižovatka, v pozadí je tzv. Fidelák. Závod třídy 350cc: #8 M. Čada, #35 S. Klátil na motocyklu Jawa 350 Boldor R. Zapletala. V závodě zvítězil Koštíř před Čadou, Lukšíkem a Klátilem.....

30 000 diváků. V roce 1956 pořadatelé přemístili depo do prostoru startu a cíle ke hrázi Munického rybníka. Z vítězství ve třídě 500 ccm se těšil G. Havel na Jawě. Bohužel při tréninku automobilů se stala tragická událost. V rychlém esíčku, kterým se přejíždělo kolem mlýna z Podskalí do Hamru dostal smyk Jan Tenora z Brna na voze Dynamic. Hluboká nad Vltavou 1960 Smýkl se kolem rohu mlýnské zdi a narazil na protější straně silnice do zděného sloupku, zůstal na místě mrtev. Je to jediná tragedie, která se na Hlubockém okruhu stala a dodnes(!) je možné spatřit dosud neopravený sloupek u vrat na levé straně silnice proti bývalému mlýnu, do kterého Tenora narazil. V roce 1957 byl založen Okresní Automotoklub v Hluboké nad Vltavou a v závodech se jela nevídaná palba v obou nejsilnějších třídách. V posledním kole závodu 500 ccm se dostal G. Havel do vedení, ale vzápětí havaroval. Zvítězil Čada před F. Šťastným a Helikarem. Návštěva opět vysoká - přes 25 000 diváků. Další rok zde absolutně zvítězil J. Koštíř na ČZ 250 v závodě na 13 kol. V roce 1959 se Hlubocký okruh nejel.

Hluboká 125ccm - tréning - S. Malina pod chudobincem...Hluboká 1960 - depo u Muňáku...Hluboká 1960 - zatáčka u chuďáku a Týnská ulice..Hluboká - Eman Quirenc ČZ 175 na Munické křižovatce..

UvažHluboká 1960 - stupně vítězů naposledy...ovalo se o mezinárodních závodech a začala se přistavovat nová část směrem k Týnu nad Vltavou. Motocykly se sem vrátily v roce 1960, ale již jako mistrovství republiky ve třídách 125, 175, 250, 350 ccm na zatím nezměněné dráze. Dá se říct, že v té době byla Hluboká nejvýznamnějším okruhem v jižních čechách. 7.srpna 1960 zde tedy zaburácely motory při sedmém a také posledním ročníku. Protože třída 350 se jela za prudkého deště, absolutním vítězem se stal St. Malina na ČZ 250.

Hluboká 1960: #79 - F. Kročka, #33 J. Kamarád - foto z budějovické zatáčky, kde se zatáčelo prudce doleva z vltavotýnské státovky na  silnici vedoucí do městečka kolem Židovského rybníku...Hluboká 7.8.1960: průjezd cílem #79 F. Kročka..Kolo vítězů po závodě v Hluboké n/V, vlevo F. Kročka..

Hluboká 1955 - 1960, mapa dobová..Hluboká 1955 - 1960 v mapě současné..Hluboká 1955 - 1960 v fotomapě současnosti..

Rokem 1960 tedy skončila krátká historie motocyklového okruhu v Hluboké nad Vltavou i přesto, že tu byly další plány. Začala se zde stavět nová část okruhu, která navazovala na silnici za Lepšovnou, vynechávala celý úsek Fideláku a dlouhou rovinou se blížila k nově vybudované vracečce, která byla částečně i klopená. Že šlo o vozovku určenou výhradně pro závody je vcelku jasné, neměla žádný komunikační význam. Vedla volným terénem mimo město a park, měla i přírodní tribuny pro diváky a únikovou zonu ve vracečce. V roce 1961 ještě nebyla tato část dokončena,

příjezd od Lepšovny po novém úseku tratě k vracečce - pohled od křižovatky zpět...Hluboká - vybudovaná vracečka na křižovatce za městem na novém úseku okruhu (rok 1961)..výjezd z vracečky vlevo na Vltavotýnskou silnici (po ní zpět ke startu)..

snad proto závod tehdy odpadl. Ve Světě motorů se objevila zpráva Hluboká nad Vltavou - závod odvolán. Proč se ale závod další rok v kalendáři neobjevil není bohužel známo. Okruh byl kompletně dokončen včetně nového úseku a byl na tehdejší dobu bezkonkurenční. Je to škoda, protože ještě dobrých deset let se závodilo na okruzích, které byly daleko horší a nebezpečnější, než Hluboká padesátých let.. Dnes je na místě první zatáčky po startu kruhový objezd. Podskalí je zbouráno a v ulici Sokolské je původní silnice přerušena novostavbou, jinak je okruh zachován...

Hluboká n/V - na rok 1962 byl připraven tento okruh. Závody se na něm však už bohužel nejely. Dobová mapa..Hluboká 1962 - vybudovaná nová část okruhu se vyhýbala Fideláku...okruh z roku 1962 ve fotomapě současnosti...

 Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními. Napište mail na: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. Obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!


článek byl upraven ze vzpomínek MUDr. Věnceslava Černého, fotografie ze svého archivu s díky poskytli: p. H. Hejdová, www.krocka.sk, I. Zapletal, Miroslav Sochor a další

Pokračování článku
Předchozí strana     Následující strana »
Článek naposledy upraven: 1. 5. 2017

 

Rychlé novinky

Velká cena České republiky 2017
Velmi dramatické závody při proměnlivém počasí jsou za námi. Ve třídě Moto3 zvítězil Joan Mir ...
úterý, 8.08.2017 Zobrazit
Závody v MOSTĚ BUDOU...!
Mistrovství České a Slovenské republiky v silničních závodech motocyklů v Mostě se ve dnech 14.-16.07...
neděle, 9.07.2017 Zobrazit
Motocyklový šampionát MOTOCh končí...!
Organizátor šampionátu, který do tohoto seriálu vstoupil s benefity, kterými v minulost...
neděle, 9.07.2017 Zobrazit
Další novinky