Brno - Slatina

Autor: Petr Foltán st. | Kategorie: Bývalé české okruhy | Datum: 12. 12. 2015
Brno - Slatina - 5.0 out of 5 based on 6 votes

Kapitoly článku

Jeden z mnoha motocyklových závodů pořádaných v Brně se jezdil i na 3,3 km dlouhém okruhu v brněnské čtvrti Slatina. Původně vznikl jako náhrada za Závod družby národů, který se v roce 1953 nekonal. Oblastní závody byly přístupné jezdcům 1. a 2. výkonnostní třídy…

Slatinský okruh motocyklů a automobilů

V roce 1953 probíhaly na trati brněnského Závodu družby národů potřebné úpravy a vylepšení. Bylo proto rozhodnuto, že se zde ten rok nepojede žádný motocyklový ani automobilový závod. Aby veřejnost v moravské metropoli nezůstala bez motoristického podniku, museli brněnští motoristé rychle vzniklou situaci řešit. Uspořádáním náhradního závodu pověřili ZO Svazarmu n. p. Slatina v Brně a těm se to podařilo dokonale. Ve dnech 17. – 18. 10. totiž uspořádali na novém okruhu ve Slatině 1. ročník Slatinského okruhu automobilů a motocyklů. Trať závodu

Slatina 1953 - 150ccm: #70 D. Berka, #76 J. Hejmala, #73 F. Mrázek, #86 L. Dufek, #88 V. Parus, #83 J. Nečas..Brno - Slatina 1953 - 150ccm: #83 J. Nečas krátce po startu vede skupinu jezdců..Slatina 1953: J. Nečas #83 získal v poslední zatáčce 3. místo v závodě třídy 150 ccm

měřila 3333 m s výškovým rozdílem 35 m. Povrch tvořil ze 60 % asfalt a zbylá část, převážně ve městě, měla drobnou kostku. Šířka silnice se pohybovala od 6 – 12 metrů. Rychlý okruh měl tvar trojúhelníku, jehož nejdelší rovinka, na státní silnici Brno – Olomouc se stoupáním a klesáním, měřila 1250 metrů. Start – cíl byl umístěn těsně před Přemyslovým náměstím, na kterém v prostorách hřiště bylo zřízeno depo závodních strojů. V sobotu 17.10.1953 tedy poprvé zaburácely závodní motory v povinném treninku na první Slatinský okruh. Pořadatesky velmi dobře zvládnuté nedělní závody pak sledovalo až kolem 40 000 diváků.! Výsledky byly tyto: třída 250cc: 1. F. Bartoš - ČZ 250 OHC, 350cc: 1. F. Bartoš - ČZ 250 OHC, 150cc: Kvěch - ČZ 150, 500cc: 1. F. Šťastný - Jawa 350 OHC. Závod automobilů do 750cc: 1. Kameš - Minor, 2. Gbelec - Minor…

Slatina 1953: boje ve třídě 150 ccm..Slatina - davy diváků podél trati...Slatina 1954: J. Nečas v jedné ze zatáček v obci - třída 175ccm

Slatina 1954 - 175 ccm J. NečasSlatina 1954 Brno-Slatina: cílová zatáčka v zpětném pohledu - současnost

Druhý ročník tohoto závodu uspořádal městský autoklub Svazarmu v Brně ve spolupráci s n. p. Slatina již v dubnu příštího roku, přesněji 25.4.1954. Účastnila se ho také továrna Jawa s novými stroji 250 a 500ccm s jezdci Havlem a Šťastným. Nedělní závody na 20 kol měly tyto výsledky - třída 175cc: 1. Parus - ČZ 125 OHC (45.03min), 250cc: 1. F. Bartoš - ČZ 250 OHC (39.12 min), 350cc: 1. Koštíř - ČZ 350 OHC (38.04 min), 500cc: 1. Helikar - Jawa 500 OHC (37.29 min), Šťastný odpadl z prvního místa v polovině závodu pro poruchu spojky a převodovky, auta do 750cc: 1. Kameš - Aero Minor (43.54 min).

1953 Slatina - nástup jezdců: zleva R. Janka, R. Vaníček, Rujbal, J. Nečas, J. Novosad, J. Hejmala, M. Nejezchleb. Ve třetí řadě první zlava M. Čada...1953 Slatina: R. Janka1953 - 1. Slatinský okruh - #20 R. Janka1953 Slatina: #52 Helikar, #20 R. Janka

Dobová mapa - okruh Slatina 1953okruh Slatina v mapě současnostiBrno - Slatina 1954

Závody měly pořadatelsky hladký průběh, leč absolutně nesplnily očekávání přihlížejících diváků, neboť mnoho jezdců nedojelo pro poruchy nebo s velkými rozestupy. Velká úmrtnost strojů byla zejména ve třídě sportovních vozů. Do cíle dojely pouze 3 automobily, z toho druhý byl o 2 kola zpět. Ve třídě 250 ccm měl třetí Parus už kolo ztrátu, ve 350 ccm dojelo jen 7 jezdců, z toho plný počet kol měli jen tři závodníci. Třída 500 ccm se stala po odpadnutí Šťastného další nezajímavou podívanou, když závod dokončili jen 4 jezdci, přičemž čtvrtý Čada měl již kolo ztrátu. Všechny tyto aspekty měly nejspíše vliv na další životnost Slatinského okruhu. Navíc se zde závodilo na silnicích, kde měla svou trasu trolejbusová doprava. Další ročník ani žádné další info o tomto závodě jsme již dál nezaznamenali v žádných dobových médiích..

celková poloha okruhu Slatina v Brněvlevo je zamýšlený okruh v průmyslové zóně Černovice - Slatina, vpravo původní okruh Slatina mapka okruhu Brno - CTPark

Tedy až do roku 2015, kdy se jakoby historie opakovala. V roce, kdy byl jubilejní padesátý ročník naší Grand Prix motocyklů v ohrožení a nejistá byla i jeho další budoucnost, se objevila informace o možnosti uspořádání road racingového závodu na novém okruhu v Brně, městské části Černovice – Slatina, tedy v lokalitě těsně vedle okruhu padesátých let. V tamější průmyslové zóně, která vyrostla přímo za bývalými nechvalně známými vojenskými kasárnami Slatina, v místech obávaného „pahorku smrti“ by se mohlo závodit na silnicích mezi průmyslovými halami společnosti CTPark. Velmi jednoduchá trať o třech křižovatkách by byla proložena třemi retardéry. To vše mezi obrubníky po obou stranách, svodidly a stožáry osvětlení. Tedy nic ideálního, ale při dnešních možnostech zabezpečení a velmi účinných ochranných bariér s molitanem, nic nereálného. Doufejme, že se vše podaří a Brno bude mít opět svůj závod na přírodním okruhu…

Článek byl sestaven pomocí archivních materiálů a fotografií Jaroslava Nečase. Další foto z archivu Roberta Janky a R. Jankové dodal J. David. Text, mapy: Moto-svět

Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů.  Napište na e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

 

Pokračování článku
Předchozí strana     Následující strana »
Článek naposledy upraven: 24. 3. 2018

 

Rychlé novinky

V neděli 30. září zemřel náhle ve věku 63 let Otto Krmíček mladší, bývalý dvojnásobný mistr republiky v silničních závodech motocy...
úterý, 2.10.2018 Zobrazit
Jonathan Rea vyhrál závod v Magny-Cours a získal tak svůj již čtvrtý titul mistra světa WorldSBK v řadě! Vyrovnal tak počet titulů...
neděle, 30.09.2018 Zobrazit
Oficiálně: Karel Abraham zůstává v MotoGP! Podepsal dvouletou smlouvu s Avintia Ducati teamem, kde nahradí Simeona a bude týmovým...
středa, 5.09.2018 Zobrazit
Další novinky