Dolní Břežany

Autor: Petr Foltán st. | Kategorie: Bývalé české okruhy | Datum: 7. 10. 2009
Dolní Břežany - 5.0 out of 5 based on 17 votes

Kapitoly článku

V polovině šedesátých let začala pořádat 6. ZO Svazarmu Motosportklub Praha silniční závody motocyklů v Dolních Břežanech u Prahy. Okruh Břežany - Lhota pak v sedmdesátých letech vystřídala o něco delší trať na opačném konci obce: Dolní Břežany - Zlatníky.

 

Dolnobřežanský okruh

Silniční závod motocBřežany - Lhota, start sajdkárů, #7 Kvasnička-Hampl, F.Chaloupka-K.Chaloupka, archiv Kvasničkayklů Dolní Břežany - Lhota se jel poprvé v roce 1965. Na okruhu těsně za hranicí hlavního města se pořádaly závody oblastního významu. Těšily se velkému zájmu nejen diváků ale také továrny Jawa, neboť Týnec nad Sázavou je nedaleko. Jawa zdejší závody vyu 1966 - programžívala k propagaci svých výrobků a hlavně k vyzkoušení továrních strojů. O břežanských závodech mimo jiné píše i Vladimír Škutina ve své knize (Jezdec a smrt). Celkovým vítězem prvního ročníku se stal tovární jezdec Jawy, Gustav Havel. Okruh měřil 4,2 km a tvořil jakýsi obdélník se startem v Dolních Břežanech těsně za křižovatkou silnic Závost - Jesenice a Praha - Jílové. Kromě převýšení tratě zde byly série rychlých na sebe navazujících zatáček směrem na Lhotu a rychlý rovný úsek od křižovatky u Ohrobce zpět do Břežan. Problematický byl ale samotný průjezd osadou Lhota a samozřejmě tehdy místy nekvalitní povrch silnice.

reklamní plakáty Jawy - Týnec byl nedaleko.. Jiří Průcha 1965, soustředěni Břežany-Lhota start 250ccm - #6 J.NovotnýBřežany-Lhota  1965, J. Průcha..

Dolní Břežany - Zlatníky

V sedmdesátých letech se závody přesunuly na opačný konec Břežan. Trať mezi obcemi Dolní Břežany - Zlatníky měřila necelých 5 km. Start byl v rovném úseku před Dolními Břežany. Po ostré levé na prvnstart - cíl byl na rovném úseku před D. Břežany - 1971, v cíli V. Vyhnálek..í křižovatce v obci následovalo stoupání a úsek s rychlými protahováky. Na druhé křižovatce v polích se točilo kolem lípy levým vinglem a pokračovalo dlouhou rovinkou do Zlatník. Pravá, levá, průjezd Zlatníky, u kostela mírnou levou a na další křižovatce levou zatáčkou ven z obce rychlými protahováky zpět k cíli. Parkoviště závodních strojů bylo na poli poblíž startu. Povrch tratě tvořil asfalt, průjezd obcemi měl žulovou kostku. Asfaltové povrchy "závodních okruhů" u nás v sedmdesátých letech byly stále ještě kombinované s dlažbou. Konec dlážděných úseků nastal definitivně až v osmdesátých letech...

Dolní Břežany 1971 - nový okruh - zatáčka u rybníkaZlatníky - Břežany 1974 - třída 125 po startu ve ZlatníkáchZlatníky 1974, #5 J.Havrlík 125 ccm

Dolní Břežany 1971, tlačenice po startuBřežany 1974 - zleva I.Tichý, O.Kába st., J.Havrlík...125ccm Zlatníky 1971 - dlážděný povrch v obci, první zatáčka ve Zlatníkách -  #9 I.Michálek

V šestém ročníku v roce 1974 bylo centrum dění přesunuto doprogram 1974 Zlatník. Pomyslný trojúhelník měl tedy ke konci název Zlatníky - Dolní Břežany. Startovalo se ve Zlatníkách hned vedle kostela, před dvojicí levých zatáček. Depo bylo na místním fotbalovém hřišti. Kromě závodů MČR skupiny A, se zde jelo v roce 1974 i meziklubové utkání Praha - Poznaň ve třídě 250 ccm. Přes poměrně zdařilý závod pořádající Motosportklub Praha tento okruh opouští. Proč? Špatný povrch silnice, složité uzavírky a nutná omezení místních občanů ve Zlatníkách. Na dlouhou dobu to byl poslední motocyklový závod na okruhu v Praze a okolí. Až do roku 1978, kdy se jede na opačném konci Prahy, v Horoměřicích poprvé oblastní přebor...

Bohumil Lidmanský jel téměř na domácí trati..st. č.21 - Jan Bartůněk v zatáčce po startu v Břežanech - špatný stav vyspravené silnice..Zlatniky-Brezany 1974 #17 J.Bartunek # 8 J.Novotny # 1 B.Stasa..Zlatníky 1974..D. Břežany 1971: 8. místo ve třídě 250ccm získal V. Vyhnálek z Hořic..Dolní Břežany 1974 - kostky a asfaltové záplaty - žalostný stav našich silnic, J. Havrlík...

V současnosti je povrch silnice stále v původním stavu, navíc je poznamenaný výstavbou kanalizace v obou obcích. V Zlatníkách je přestavěna křižovatka za kostelem na kruhový objezd a v místě posledního startu stojí past na motorkáře v podobě vyvýšeného přechodu pro chodce…

Mapa okruhuMapa okruhu

 Z dnešního pohledu je určitě zajímavější svezení na původní, kratší trati vzhledem ke stavu silnice. Kromě průjezdu Lhotou a napojení na hlavní silnici do Břežan (schod na křižovatce) jsou některé zatáčky opravdu libové..

Zlatniky - po startu u kostelahrbolatá levá zatáčka před cílem ve Zlatníkách - opatrný průjezd s nohou na zemi...esíčko před vjezdem do D. Břežan - hrbolatý povrch silnice mezi svodidly

Fotografie ze svých archivů s díky poskytli: p. H. Hejdová, J. Novotný, B. Lidmanský, M. Frank, L. Kvasnička, J. Průcha, Z. Sinnreich, J. Havrlík ml., I. Michálek, V. Vyhnálek a další

Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište na e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

Pokračování článku
Předchozí strana     Následující strana »
Článek naposledy upraven: 15. 11. 2018

 

Rychlé novinky

V neděli 30. září zemřel náhle ve věku 63 let Otto Krmíček mladší, bývalý dvojnásobný mistr republiky v silničních závodech motocy...
úterý, 2.10.2018 Zobrazit
Jonathan Rea vyhrál závod v Magny-Cours a získal tak svůj již čtvrtý titul mistra světa WorldSBK v řadě! Vyrovnal tak počet titulů...
neděle, 30.09.2018 Zobrazit
Oficiálně: Karel Abraham zůstává v MotoGP! Podepsal dvouletou smlouvu s Avintia Ducati teamem, kde nahradí Simeona a bude týmovým...
středa, 5.09.2018 Zobrazit
Další novinky