Zábřeh na Moravě

Autor: Petr Foltán st. | Kategorie: Bývalé české okruhy | Datum: 1. 12. 2015
Zábřeh na Moravě - 4.8 out of 5 based on 8 votes

Kapitoly článku

V roce 1946 se v Zábřehu na Moravě uspořádal silniční motocyklový závod k uctění památky místního rodáka, předválečného plochodrážního závodníka Ferdinanda Hrocha. Tento populární závod se v ulicích města nakonec jezdil  s malými pauzami až do roku 1964..

Memoriál Ferdy Hrocha

V roce 1946 byl v Zábřehu na Moravě uspořádán první ročník, později velmi populárního závodu Memoriál Ferdy Hrocha. Jednalo se o silniční závod motocyklů konaný k uctění památky úspěšného místního závodníka na ploché dráze 30. let Ferdinanda Hrocha. Rodák z nedaleké vesničky Ferdinand Hroch. Úspěšný závodník na předválečných silničních okruzích. Později se specializoval na plochou dráhu..Jestřebí u Zábřeha coby vyučený automechanik začal jezdit nejprve silniční motocyklové závody, po roce 1934 mu učarovala krátká plochá dráha na škváře a tehdy velmi oblíbená dlouhá dráha na travnatých tratích. Motocykly pro závody na oválu si stavěl sám a také na nich začal sklízet úspěchy. Ve válce se pak zapojil do protifašistického odboje. V posledních dnech války přes Zábřeh přecházela fronta. Bohužel, v předvečer osvobození Zábřeha jednatřicetiletý Ferdinand Hroch padl, jako jedna z posledních obětí fašismu. Chyběl jen jediný den k míru, bylo 7. května 1945. Po válce, jakmile to situace dovolila, vznikl na popud zábřežských závodníků a kamarádů Ferdy Hrocha slavný silniční závod městem Zábřehem – Memoriál Ferdy Hrocha. S menšími přestávkami bylo uspořádáno 14 ročníků tohoto závodu, naposledy v roce 1964.

Start závodu v roce 1946 byl na dnešním Masarykově náměstí, směrem do kopce..1946 - jezdci těsně před startem...Zábřeh 1946 - start..!

Dobová mapa okruhu Zábřeh - Nemile 1946základní mapa (současnost) Zábřeh - Nemile 1946

Trať prodělala řadu změn, jezdilo se ještě po kluzkých a kostkami dlážděných vozovkách, až později po asfaltovém povrchu. Trať prvního memoriálu v roce 1946 vedla přes Masarykovo náměstí, start byl do kopce v Komenského ulici, na Jiráskovu kolem nemocnice a hřbitova do Nemile, Nemilí dolů z kopce, za kulturním domem ostře doleva směrem Zábřeh, přes strouhu kolem Šubrtovy kapličky, Havlíčkovou ulicí směrem k poště a doleva nahoru na náměstí. Druhý ročník v roce 1947 se jel obráceně, trat byla ještě prodloužená o ulici Sokolskou až do „Koutů“ a

Memoriál Ferdy Hrocha 1947: zprava četník p. Fochler, #21 M. Kratochvíl, stroj Matcheless 350 G3L. V cíli 3. místo..První ročník MFH, vjezd z Havlíčkovy do Žižkovy ulice, v pozadí bývalý Pytlíčkův hostinec..průjezd Zábřehem - 1947

dobová mapa okruhu Zábřeh - Nemile 1947 (7.500m)základní mapa okruhu Zábřeh - Nemile 1947 (současnost)

zpět do města po Sušilově kolem katolického domu, kolem staré pošty na Havlíčkovu a tudy do Nemile a zpět kolem hřbitovů do Zábřeha. Tato 7,5 km dlouhá a nebezpečná trať lemovaná stromy byla příčinou několika vážných zranění jezdců. Došlo i k jedné tragikomické nehodě v prvním ročníku závodu, když jeden ze zábřežských jezdců skončil po havárii v zatáčce v Nemili v místním rybníčku. Tehdy moc nechybělo k tomu, aby Zábřeh přišel o svého prvního městského policistu. Mezi zábřežským a nemilským hřbitovem těžce havaroval a vážně se zranil Vilém Mikula, obchodník s kožešinami ze Zábřeha. Tyto události rozhodly o přeložení závodu do ulic

dobová mapa okruhu Zábřeh od roku 1948, 4.200mokruh Zábřeh od roku 1948 - 4.200m, základní mapa

Zábřeh 1960: #58 Eman QuirenzZábřeh 1960: po startu, #55 Jan Novosad..Zábřeh 1960: Eman Quirenz..

města, kde se okruh postupně měnil. Od roku 1948 se jezdilo na městském okruhu dlouhém 4.200m. V roce 1952 byl tento zkrácen na délku 2.300m. Další změna trasy byla v roce 1957, tehdy se jelo na Zábřeh 1952 - 2.300m, dobová mapazkrácené verzi okruhu z roku 1948 s délkou jen 2.500m. Tato verze se jezdila až do roku 1964, kdy se jel poslední 14. ročník. Tedy kromě roku 1961 - tehdy byl tento okruh prodloužen o 500m. Start závodu byl vždy před hotelem Beseda a startovalo se směrem k vlakovému nádraží, dále po náměstí Osvobození na ulici Československé armády, doleva do Tunklovy ulice, doleva na Třešňovou, doleva na Postřelmovskou, dopraZábřeh 1948, nástup jezdců před restaurací Beseda: 4. řada zkraje Robert Janka..va na Bezručovu, na konci doleva na Rovenskou přímo proti stolárně, na křižovatce doprava na Sušilovu, u zrcadla doleva na Valovou, a pod plným plynem po Valové kolem staré pošty k Besedě. Na většině tratě byly oblé a pěkně kluzké kostky, asfaltový povrch měla pouze ulice Tunklova, protože v ní měli sídlo zábřežští cestáři. V roce 1961, kdy došlo ke změně tratě, když se u Besedy odbočilo do ulice Školské, u OÚNZ doprava na Postřelmovskou a zpět k

MFH měl v roce 1961 start na Postřelmovské ulici v místě dnešní Policie ČR..Zatáčka z Postřelmovské kolem zájezdního hostince na Čs. armády, vše sledují davy diváků...Trať MFH, nájezd ze Sušilovy ulice na Valovou - rok 1957Režisér Brněnského rozhlasu - Jiří Valchař, stará Pošta a Špičkovo sklenářstvíKopřivnická Tatra monopost na nám. 8. května...Trať uzavírá tovární jezdec Tatry ing. Pavelka. V pozadí je vidět Homolovo železářství...Zábřeh 1952 - 2.300m, základní mapaZábřeh - dobová mapa okruhu 1957 - 1964 - (kromě 1961) - 2.500mokruh Zábřeh 1957 - 1964 (kromě 1961) - 2.500m - současná mapa

dnešnímu kulturnímu domu a doleva na ulici Československé armády, byl start na Postřelmovské ulici, v místě dnešního sídla Policie ČR. Závod měl původně libovolný termín konání, až později se ustálil termín 9. května, na Den osvobození republiky. Závod byl velmi populární jak u jezdců, tak u diváků. Byl o to přitažlivější, že domácí pořadatelé dokázali zajistit přední jezdce-silničáře. Na této trati se představili známí jezdci, jakými byli v té době Kost, Bubeníček, Kostlivec, Parus, Vitvar, Vincenc Staša a další. Začínal zde i mladý Bohumil Staša. A také přitahovala účast místních závodníků, v čele s Josefem Truxou a Miroslavem Kratochvílem, kteří si pravidelně odnášeli cenné trofeje. Po skončení aktivní činnosti

Odstartováno. Nikdo tehdy netušil, že je to poslední ročník. Bylo 7. 6. 1964...Na startu posledního ročníku MFH se sešlo 16 vozů Formule 3. Byly to převážně brněnské vozy, vozy Drak s motory Wartburg, Tatra Delfín a několik Škodovek...Závěrečná jízda XIV. MFH byl závod cestovních vozů do 1300 ccm, st. č. 9 Hubáček před V. Bobkem z Ml. Boleslavi na vozech Škoda Octavia GT...

MFH Zábřeh 1961 - 3.000mZábřeh - okruh 1961 - 3.000m, základní mapa Zábřeh na Moravě - poloha všech okruhů

obou zmíněných, ke které značně přispělo poúnorové znárodňování po roce 1948, se oba věnovali pořádáním dalších ročníků memoriálů. V několika posledních ročnících také startovala závodní auta třídy do 750 ccm, většinou se známými brněnskými jezdci, ale 14. ročník byl okořeněn účastí aut F3, kde se objevila samá známá jména jezdců. Ve třídě cestovních vozů zde byl zastoupen tým AZNP Mladá Boleslav.  V roce 1964 byly vydány nové předpisy pro pořádání silničních závodů a tratě ve městě se staly nevyhovujícími. Tím se prozatím ukončilo pořádání tohoto populárního závodu. S motocykly to ale v Zábřehu tak úplně neskončilo. V lese za městem byla totiž vybudována velmi pěkná motokrosová trať (Račice), kde se pořádají terénní závody - aneb motocyklový duch Ferdy Hrocha žije v Zábřehu dál...

Vzpomínky na závody v Zábřehu pomalu zapadají. Budeme proto vděční za každou Vaši informaci, dobový program závodu nebo fotografii, kterou nám pošlete ať už jako tehdejší jezdci, diváci nebo pořadatelé tohoto závodu. Tyto materiály budou do článku pak doplněny i s uvedením jejich autora..

Podklady, info, programy a dobové fotografie poskytl Marek Kratochvíl. Další foto: archiv R. Janky, J. Davida. Text, úprava, mapy: moto-svet.cz..

Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. Obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

Pokračování článku
Předchozí strana     Následující strana »
Článek naposledy upraven: 14. 8. 2018

 

Rychlé novinky

V neděli 30. září zemřel náhle ve věku 63 let Otto Krmíček mladší, bývalý dvojnásobný mistr republiky v silničních závodech motocy...
úterý, 2.10.2018 Zobrazit
Jonathan Rea vyhrál závod v Magny-Cours a získal tak svůj již čtvrtý titul mistra světa WorldSBK v řadě! Vyrovnal tak počet titulů...
neděle, 30.09.2018 Zobrazit
Oficiálně: Karel Abraham zůstává v MotoGP! Podepsal dvouletou smlouvu s Avintia Ducati teamem, kde nahradí Simeona a bude týmovým...
středa, 5.09.2018 Zobrazit
Další novinky