Olomouc

Autor: kawas | Kategorie: Bývalé české okruhy | Datum: 15. 9. 2010
Olomouc - 5.0 out of 5 based on 19 votes

Kapitoly článku

V Olomouci se jezdily rychlostní závody na okruhu pod Svatým Kopečkem. Po jednom z nejznámějších poutních míst u nás, se tento okruh také nazýval. Patřil mezi naše největší mezinárodní motocyklové závody na přelomu čtyřicátých a padesátých let minulého století..

 Svatokopecký okruh

Již v roce 1924 se v Olomouci ustanovil středomoravský klub automobilistů a motocyklistů - SKAM Olomouc. V témže roce tento spolek uspořádal na přímé silnici mezi obcemi Příkazy a Křelovem 1947 programprvní závody. Jednoduchou trať „Hanáckého okruhu“ po druhém ročníku pořadatelé opustili a pro rok 1926 vybrali trať do strmého vrchu nedaleko Svatého Kopečku. „První Národní závod do strmého vrchu Sv. Kopeček“ se jel na úzké cestě pro pěší, která měla stoupání 18 - 23 %. Výškový rozdíl byl 124 metrů. Dalším závodem v tomto roce by1947 - před startem prvního ročníku Svatokopeckého okruhu..l silniční závod do vrchu Chválkovice - Radíkov. Převýšení 401 metrů, délka 4 km. Jelo se z Olomouce - Chválkovic přes Samotíšky, Sv. Kopeček do Radíkova. Stoupání jen 7 - 10%. O rok později tento závod vyhráli ve svých třídách manželé Junkovi na vozech Bugatti a zároveň zajeli dva nejrychlejší časy. Mezi motocykly dominoval Hejzlar na A.J.S.. Bohužel silnice byla pro jezdce nebezpečná, zvláště rychlé klesání před posledním stoupáním s nepřehlednou zatáčkou. Konkurovat tak nedalekému Ecce Homo ve Šternberku nemohla. Spolek SKAM svoje aktivity přerušil v dobách okupace a po válce již svou činnost neobnovil vzhledem k novému režimu. V roce 1947 se začaly jezdit pod Sv. Kopečkem závody na trati nazvané „Svatokopecký okruh“ a pořádající odbočka AKRČS autoklub Olomouc ji umístil na část původní trati do vrchu,

Olomouc 1953: #29 R. Janka, vpravo Bořivoj Sedlák..1953 Olomouc - R. Janka v jedné ze zatáček Svatokopeckého okruhu...Svatý kopeček 1953 - Rudolf Janka..

ale v opačném směru, stoupání bylo přes obec Droždín. Délka okruhu byla 6 578 metrů, převýšení 72 metrů se startem mezi restaurací pod Sv. Kopečkem a Droždínem. Po průjezdu okrajem 1947 plánekobce Droždín se po dlouhé rovince odbočovalo ostrou levou zatáčkou na Bukovany. Zde se jezdci vraceli zpět na Droždín. V jeho horní části se stáčela trať ostře doprava a po výjezdu z obce opět doleva#6 F.Chrappa -Olomouc 1964 na státní silnici svatokopeckou. Dál okruh pokračoval k restauraci pod Sv. Kopečkem a ostrou levou se vracel zpět ke startu. Popularita těchto závodů byla mezi diváky velká, dokonce byla snaha podobný závod jezdit i v nedalekém Velkém Týnci. Tento záměr ale ztroskotal na odmítavém postoji starosty sousední vesničky Vsisko a také vzhledem k všeobecně těžké politické době.

Bartoš, Jawa1962 - MR 125, #9 Křížek, #10 Parus, #7 Vyskočil, #19 Sulický1962 Kopecky okruh -K.Hejda

start Olomouc - cílová rovinkaOlomouc 1961 - F.Kročka

V roce 1949 se závod odejel na zkráceném okruhu dlouhém 2702 metrů, vynecháním úseku do Bukovan. Hned v následujícím roce se však pořadatelé vrátili opět k původní verzi. V padesátých letech se pod hlavičkou státem kontrolovaného Svazarmu pod Svatým Kopečkem jezdily silniční závody motoOlomouc 1949 - mapa zkrácené verze okruhu..cyklů pod názvem „Kopecký okruh“ (z pochopitelných důvodů). Vyvrcholení závodů na tomto okruhu přišlo v roce 1962 pořádáním motocyklového mistrovství republiky ve všech třídách. Vítězové jednotlivých kubatur byli: 125 - Bojer, 175 - Parus, 250 - Slavíček, 350 - Šťastný. Pořadatel Automotoklub ZO Svazarmu Železáren Petra Bezruče v Olomouci hostil naše nejlepší jezdce ještě v roce 1964, v třídě 125 byl první Malina, 175 Kročka, 250 Pražák, 350 Havel. Závody na této trati se údajně před jejím definitivním zánikem jely dokonce pod názvem „Olomoucký závod míru“.

Olomouc 1962 - plánek tratiOlomouc 1964: #14 M. StružkaOlomouc 1964: #14 M. Stružka odpadl...Olomouc 1964: #43 M.StružkaKopecky okruh - MR 1964Olomouc 1964, v pozadi Sv. KopečekKopecký okruh 1964

Nesmělý pokus obnovit tradici silničních motocyklových závodů v Olomouci byl učiněn na konci osmdesátých let. Pořadatelé mezinárodních motokárových závodů Grand Prix Olomouc zařadili do programu také třídu 80 ccm silničních motocyklů. Na dnes již neexistujícím městském spartakiádním stadionu, kde v roce 1980 slavil titul mistra Evropy náš motokárista Milan Šimák si jezdci Havrda, Samák, Klimek a další odjeli svůj závod na nepatrně změněném motokárovém okruhu.

1964 4.10. MR Kopecky okruh - #21 K. Hejda1964 Olomouc - start1964 Kopecky okruh, K. Hejda

Závod třídy 80 ccm v roce 1988 se jel jako doplňkový a přenášela ho Česká televize přímým přenosem spolu s motokárami. Po projetí Olomouc, stadion, ME motokar 1980, siroka asfaltova silnice na místě atletické drahyvyasfaltovaného širokého oválu na stadionu dráha pokračovala za branou borců v jeho nejbližším okolí, aby se vedlejší branou vrátila mezi přírodními tribunami  zpět na stadion. Oproti motokárové dráze byl pouze upraven retardér na stadionu a lehce prodloužena jeho délka. Silniční motocykly tehdy v Olomouci jely definitivně naposledy…

mapa4F. Kročka v cíli závodu Pod kopečkem 1961Olomouc 1961 - #14 F. Kročka

okolí spartakiádního stadionu v OlomouciGrand Prix Olomouc-1988-motokárový okruhOlomouc - spartakiádní stadion na kterém byla motokárová dráha již neexistuje

mapa1mapa2
 

Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. Obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

Fotografie a dobové materiály ze svého archivu s díky poskytli: p.H.Hejdová, p.Švestka, www.krocka.sk, J. Čermák, ing. F. Zelenský, R. Janková, J. Frýbortová, J. Caisová a další. Mapy okruhu Moto-svet.cz..

 

Pokračování článku
Předchozí strana     Následující strana »
Článek naposledy upraven: 20. 6. 2016

 

Rychlé novinky

V neděli 30. září zemřel náhle ve věku 63 let Otto Krmíček mladší, bývalý dvojnásobný mistr republiky v silničních závodech motocy...
úterý, 2.10.2018 Zobrazit
Jonathan Rea vyhrál závod v Magny-Cours a získal tak svůj již čtvrtý titul mistra světa WorldSBK v řadě! Vyrovnal tak počet titulů...
neděle, 30.09.2018 Zobrazit
Oficiálně: Karel Abraham zůstává v MotoGP! Podepsal dvouletou smlouvu s Avintia Ducati teamem, kde nahradí Simeona a bude týmovým...
středa, 5.09.2018 Zobrazit
Další novinky