Velké Meziříčí

Autor: kawas | Kategorie: Bývalé české okruhy | Datum: 27. 11. 2010
Velké Meziříčí - 5.0 out of 5 based on 13 votes

Kapitoly článku

17. ročníků silničních závodů se odjelo na zajímavé Hrbovsko - Svařenovské přírodní trati. Pořadatelé měli s tímto okruhem vždy hodně starostí. Nejprve jim komplikovala život výstavba sousední dálnice, po jejím dokončení pak vojenské letecké cvičení, které tyto závody nakonec i pohřbilo..

 

Velké Meziříčí: Cena Českomoravské Vysočiny

V roce 1967mapa 1967 - 73, přesně 8.10. uspořádali1972, MR 350 ccm, #1 Staša, #2 Srna, #6 Král, #5 Chaloupka, #27 Bíma, #20 David,#8 Baláž, archiv David členové Automotoklubu Velké Meziříčí poprvé silniční závod automobilů a motocyklů na okruhu Lavičky - Hrbov - Svařenov. Okruh částečně využíval hlavní silnici z Jihlavy na Brno, byl dlouhý 4 800 metrů a měl převýšení 50 metrů. Polovinu tratě Vel.Mezirici 1969 - 250 ccm, tlačenice po startu, archiv Novotný #7tvořily dlouhé, přímé úseky, druhá polovina byla velmi technická a náročná, zejména v pasáži od odbočky ze státní silnice na Hrbov až do výjezdu ze Svařenova. Po startu u obce Lavičky se zhruba dva kilometry před Velkým Meziříčím zatáčelo na křižovatce pravým vinglem směrem na Hrbov. Poměrně úzká silnice dále kopírovala kraj lesíka a byla lemována stromy na vnějších stranách zatáček.

původní úsek po první zatáčce - naposledy 1973, archiv David1973, původní výjezd z postartovní zatáčky k lesíku, archiv David#21 Staša, esíčko na návsi bylo na srdce, archiv Šoukalještě bez balíků slámy - skupinku jezdců vodí A. Plevák na Jawě Junior 250, www.hrbov-svarenov.cz

Vjezd do vesnice byl ve stoupání sérií jezdecky zajímavých oblouků na srdce. Obvzlášť „vypečený“ byl sedmý úsek okruhu - průjezd středem obce, který byl zakončen esíčkem levá - pravá. Zde se jezdci doslova protahovali v náklonu úzkou skulinou mezi dvěma domy, to vše stále v mírném stoupání. Toto místo, později obložené z obou stran balíky slámy, spolu s téměř dvoukilometrovou rovinou tvořilo asi typickou dominantu zdejší trati. Po výjezdu z tohoto velmi

Hrbov - těsný průjezd mezi domy...B. Staša ve výjezdu z náměstíčka v Hrbově.. archiv ŠoukalVel. Meziříčí 1969: jeden z mnoha pádů v zatáčce po startu.. archiv R. Janky

adrenalinového úseku se pokračovalo do Svařenova rychlým pravým obloukem a na plný plyn až k pravé zatáčce v polích za obcí. Zde se muselo řadit dolu, v zatáčce byla nepříjemná nerovnost v ideální stopě. Naštěstí zde byla silnice po obou stranách bez stromů. Pokud jezdec už tuto asfaltovou muldu trefil, mohl stroj v nouzi nejvyšší narovnat a poslat to rovně na pole (J. Macháček by o tom mohl vyprávět..). Po dalším rychlém pravém protahováku se dobržďovalo na křižovatku ve tvaru T, pravým vinglem se pak jezdci 1980 - Jiří David - Yamaha 350, v úseku na křižovatce u Stránecké Zhoředostali na začátek cílové roviny, svažující se až do prostoru startu. Tady si jezdci slabších kubatur prakticky mohli přečíst noviny - téměř dva kilometry přímé silnice z kopce.. Parkoviště strojů bylo umístěno celkem na třech místech: nejdříve na poli pod silnicí, pak u odbočky na obec Lavičky před dálničním mostem a nakonec na fotbalovém hřišti za dálnicí. V roce 1974 okruh doznává jediné změny v celé své historii. Vzhledem k otevření nového úseku dálnice z Měřína na Brno, byl první úsek po startu přeložen na nově vybudovanou silnici. Přibyla tak jedna levá zatáčka navíc. Vracečka byla umístěna na umělém náspu, lemovaná z obou stran hlubokými příkopy. Tento úsek byl proto později opatřen svodidly z obou stran a obložen balíky slámy. Průjezd se tímto značně zúžil, možná právě proto zde docházelo k častým karambolům.

p-ČR 125 1984 - vracák po startu, #4 P. Nechanický,#7 Svatoš ml., #2 Stloukal ml., www.hrbov-svarenov.cz125 ccm  nepříjemný pád ve výjezdu z Hrbova, www.hrbov-svarenov.cz1984, 125 ccm, pády na této trati většinou bolely - tentokrát v treningu v zatáčce před Hrbovem, www.hrbov-svarenov.cz

Největší hromadný pád v této zatáčce byl asi při závodě přeboru Čech třídy 350 ccm v roce 1983 hned po startu. Také v roce 1976 se na zdejší trati hodně padalo: zranění si odvezl Bartůněk a Bareš, upadl zde také Pieúsek výjezdu z nové levé zatáčkyš a Křivák. Vzhledem k tomu, že zde byli moravští a hlavně brněnští jezdci prakticky doma, měli tento okruh dokonale "najetý" a dovedli toho také náležitě využít v mistrovských závodech. Dobré výkony zde předváděli především Quierenz, Mrkývka, David, Hlavatka, Král, Vašíček a další. Dle informací p. Niessnera, místního rodáka a „kronikáře“ obce Hrbov a Svařenov, zprvu nebyli obyvatelé obou těchto obcí pořádáním závodů nijak nadšeni, ba spíš naopak. Hluk, problémy s domácími zvířaty a rozdělení obcí závodní tratí na dvě poloviny nesli zpočátku těžce. Postupem času však závodům přišli na chuť a dokonce se sami zapojovali do jejich

Velké Meziříčí 1979: Vl. Jarolím - Yamaha 250, v bílém tričku Miroslav Stružka ml.VM 1979, start MR 250 ccm: #19 J. Šafránek, #8 V. Jarolím, #6 J. Bartůněk, #1 P. Baláž, #2 J. Mrkývka, #4 J. Král, #3 P. Dekánek..V. Meziříčí - výjezd z vracečky: Chaloupka, Franc, Novotný

příprav a organizace. První tři ročníky 1967 - 69 se odejely v duchu tehdejšího trendu společně s automobily F-3. Od roku 1968 do roku 1984 se na tomto okruhu pravidelně jezdily závody mistrovství republiky s jedinou vyjímkou v roce 1982 kvůli dostavbě dálničního přivaděče, jeho okolí a konečné úpravě první zatáčky. v letech 67-69 zde jezdily i F-3Kromě jezdců 1. výkonové třídy zde jezdili o body i jezdci přeboru Čech a moravského oblastního přeboru C. V osmdesátých letech začal být okruh vzhledem k dosahovaným rychlostem motocyklů v některých místech příliš úzký a nebezpečný, pro závody mistrovství republiky byly proto postupně zařazovány jen závody nižších kubatur. Aplakátsi největších návštěv se pořadatelé dočkali v letech 1978 - 81, kdy byl zvolen ideální termín pro pořádání závodů těsně před, nebo těsně po naší Velké ceně. Kdo tehdy jel po dálnici na Grand Prix do Brna, nemohl si nevšimnout stanového městečka na poli kolem balíky obložené silnice směrem na Hrbov. Fandové z tehdejší NDR si tady prodlužovali motocyklový svátek.. Mezi vítěze závodů MR se zde zapsali jezdci: Voříšek, Klátil, Bojer, Bíma, Židlík, Hlavatý, Fendrych, Pěnkava, Quierenz, Staša, Baláž, Havrda, Bartůněk, Mrkývka, Franc, Vašíček, Srna, a další… Poslední vítězství v roce 1984 vybojovali ve třídě 80 ccm Krmíček, 125 ccm Šafránek. V roce 1985 byl v kalendářích zapsán termín 21. - 22.

1980, třída MR 350 ccm, #6 Srna, #4 Chaloupka, #9 Majoroš, #21 Mrkývka, #1 Staša, #3 David, #2 Dekánek, #14 Bareš, #28 Fábry, #24 Troliga, archiv Davidstart MR-350, 1979 - #1 Baláž, #8 David, #2 Staša, #24 Jarolím, #22 Mrkývka, #7 Hlavatka, #4 Mitošinka

září jako 18. ročník závodů. Kvůli vojenskému leteckému cvičení na přilehlém dálničním úseku mezi Měřínem a Velkým Meziříčím (tento úsek dálnice byl k tomuto účelu budován jako přistávací plocha, jednalo se o cca 2,5 km úsek mezi nynějším motelem a benzinovou pumpou) se však nakonec konat nemohl. Bohužel, tato nucená pauza se nakonec ukázala jako rozhodující. Motocykly se sem již nevrátily. Škoda, bylo to v době, kdy se u nás teprve budoval druhý autodrom a přírodní okruhy měly stále ještě zelenou…

Vel.Mezirici 1973, #23 Novotný, #3 Baláž, startovní rovinka, archiv Novotnýstart 50 ccm, archiv DavidHrbov, www.hrbov-svarenov.cz1971, 350 ccm volná, #34 Slezák, #16 David, #57 Mervart, #7 Hlavatka, archiv David

Tvar okruhu se s odstupem času nezměnil. Silnice, na které jsou ještě tu a tam vidět pozůstatky bílého lemování krajnice z dob závodů, však ano. v roce 1985 byly dokonce již vytištěny programy..www.hrbov-svarenov.czBohužel k horšímu. Také obě obce jsou již místní částí Velkého Meziříčí. Pár domů se tu zbouralo (na výjezdu z esíčka na návsi už nenaskočí husí kůže, jako dřív), pár nových domů naopak přistavělo. V okolí poblíž křižovatky svařenovské a státní VM 1984, poslední stupeň vítězů 125 MR: zleva Polák, Šafránek, Havrdasilnice (u dálnice) vyrostlo obří skladištní monstrum, tak typické pro dnešní dobu. Na závěr ale jedna dobrá zpráva: pár nadšenců z místního motoklubu uvažuje o uspořádání vzpomínkové jízdy na této trati v roce 2011. Opravdové závody, byť jen veteránské se už na zdejším rozbitém povrchu jezdit bohužel asi nedají. Přesto držíme palce, ať se na Hrbovsko - Svařenovský okruh opět podaří vrátit alespoň symbolicky závodní motocykly!

 mapa8mapa7

mapa9Hrbov 1953

Do článku s díky poskytl fotografie a informace ze svých stránek www.hrbov-svarenov.czweb.org: Tomáš Niessner. Fotografie ze svých archivů s díky poskytli: T. Niessner, J. David, K. Šoukal, J. Průcha, B. Lidmanský, L. Bělič, J. Novotný, J. Vítovec, J. Brzobohatý, M. Rejman, R. Janková, J. Caisová a další. Fotografie ze současnosti, informace a dobové programy s díky poskytl: Karel Šoukal a další. Výsledky: I. Michálek

 Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. Obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

 

Pokračování článku
Předchozí strana     Následující strana »
Článek naposledy upraven: 31. 12. 2016

 

Rychlé novinky

51. ročník závodu Macau Motorcycle Grand Prix poznamenala tragická událost. 31-letý britský motocyklový závodník Daniel Hegarty tě...
neděle, 19.11.2017 Zobrazit
Na provizorním kalendáři WSBK 2018 figuruje i závod v Brně. Po dlouhé pouze by se tak závody WSBK mohli opět vrátit do České repub...
čtvrtek, 2.11.2017 Zobrazit
Filip Salač pojede i v roce 2018 Red Bull Rookies Cup....!
čtvrtek, 5.10.2017 Zobrazit
Další novinky