Slavkov u Brna

Autor: Petr Foltán st. | Kategorie: Bývalé české okruhy | Datum: 3. 1. 2013
Slavkov u Brna - 5.0 out of 5 based on 13 votes

Kapitoly článku

Slavkov a jeho okolí jsou známé především bitvou tří císařů v roce 1805. Další velké bitvy se zde odehrávaly i ve století dvacátém a to přímo v ulicích samotného města - při rychlostních motocyklových závodech jezdců moravského přeboru..

 

Slavkovský rychlostní okruh

Když budete v současné době projíždět Slavkovem u Brna Bučovickou ulicí, určitě Vás nenapadne, že právě zde byl start a cíl slavkovského motocyklového okruhu. Už v roce 1949 začala tradice zdejšíSlavkov 1949: závodní dráha jízdy zdatnosti 10. 7. 1949, měřítko 1:10000ch motocyklových závodů. Jízda zdatnosti vedla v blízkém okolí Slavkova na okruhu dlouhém přibližně 4,4 km - většinou na dlážděných a prašných cestách. Závodilo se tehdy na mírně upravených závodních strojích převážně předválečné výroby. V následujícím roce byl místními nadšenci vybrán okruh ulicemi města, který měřil 1940 metrů. V  tomto roce zde začína plagát 1950la celá československá motocyklová elita: Bořivoj Sedlák, Lucák, bratři Bertoliové z Piešťan, Butula, Oto Šustek, Vincenc Staša – otec a děd pozdějších vynikajicích jezdců Bohumilů, Robert Janka a řada dalších. Spolu s nimi startovali i domácí závodníci – pan Zrotal, Matěj Černohlávek, Ota Pohle, Jaroslav Cigánek, Miloš Hnízdil, Boleslav Florián a nesmírně populární bučovický jezdec Jaroslav Hanák.

Slavkov 1949 - #30 Miroslav FrýbortSlavkov 1952 - start třídy 350ccmSlavkov 1953 - #50 M. Korejs, #58 J. Nečas - 150ccm

Slavkov: start 125 ccmSlavkovSlavkov 1957 - #20 J. Nečas, Jawa 250

 Plán tratiNa bezprašné silnici, kterou tvořily převážně žulové kostky a asfalt, vypsali pořadatelé celkem osm motocyklových tříd. Junioři jeli své závody na 10 kol, senioři na 20 kol. Organizačně byl závod dobře připraven a zvládnut díky pořadatelům autoklubu Slavkov a autoklubu Brno, kteří jim svými zkušenostmi a radami pomáhal. Další roky závody gradovaly, byly vypisovány čtyři třídy - včetně jedné automobilové, návštěvy  Plán trati 1954kolem dvaceti tisíc diváků zde byly běžné. V roce 1954 pořadatelé okruh prodloužili na 2800 metrů a závody se odjely před neuvěřitelnou návštěvou 25 000 platících diváků.! Měli možnost sledovat souboj Ant. Vitvara s F. Bartošem, L. Štajnerem, B. Sedlákem na Moto Guzzi a dalšími mistry řidítek. Následující ročník se však závody opět vrátily na původní dvoukilometrovou trať.

M. Pojer - Jawa 350o pády nebyla nouzeJ. Hanák - Jawa 250

Přesto dál závody skýtaly nebývalou atmosféru umocněnou obrovským zájmem diváků.  K atraktivnosti vedle zajímavé trati několikrát přispělo i soupeření závodních automobilů, zpestřením byla i účast žen-závodnic v prvních letech M. Badinkové, J. Škubalové, E. Fišerové amotokáry ve slavkově později velmi úspěšné Taťány Valové. Diváky zaujal i start spojený s roztlačováním strojů, který se někdy protáhl na desítky metrů. Ve Slavkově se pořádaly také závody motokár, podobně jako v Litomyšli – přímo v centru města. Také v šedesátých letech se závodů zúčastňovala celá tehdejší motoristická špička. Přibývali noví, nadějní závodníci jako Stan. Malina, M. Čada, F. Srna, P. Sojka, B. Sýkora na „Adleru“, dvoudobém dvouválci a předchůdci značky MZ. Tehdy to byla úroveň pozdějšího mistrovství republiky: Fr. Šťastný, Helikar, Kratochvíl, J. Novosad, Klátil, J. Hemala. Pozadu nechtěli zůstat ani slavkovští jezdci jako Oldřich Rys, Jaroslav Ludvík, Jaroslav Marek, Jan Havel, Petr Frank, Bohumil Hanák a s nimi Jan Kovář z Čechyně na stroji Roja.

Slavkov 1953Slavkov 1953Slavkov - před startem motocyklů..

Po vyrobení motocyklů ČZ a Jawa pětirychlostních známých jako „banán“, nastal velký nástup jihomoravských jezdců, který se odrážel i na stupních vítězů ve Slavkově – otec a syn Quirenzové, J. Král, J. David, M. Týnský, R. Duba, bratři Vašíčkovi, M. Šobáň, který ostatně dodnes jezdí historické motocykly, a další. Málokdo tušil, že s několika přestávkami celkově čtrnáctý ročník, který se konal 14. června 1970, byl poslední. Organizátoři pod vedením ředitele závodu Miroslava Marka, podporováni předsedou Automotoklubu Františkem Jirkou, dělali pro jeho úspěch maximum.

Slavkov 1953 - J. Nečas #58Slavkov 150cc: #53 D. Berka, #58 J. NečasSlavkov 1958: #3 J. Nečas, Jawa 350

Slavkov - zatáčka u benzinové pumpyZatáčka u benzinové pumpy dnesZatáčka u pošty 1951

Zájem o start byl mimořádný, vzhledem k malé propustnosti dvoukilometrové trati se muselo použít vyřazovacího systému a trénink probíhal na sudá a lichá startovní čísla. V závodě mistrov1984 Miloš Sedlák vpravo - Honza Dobiáš vlevo, archiv Šoukalství ČSR B (Morava) vyhrál třídu 125 J. Skotnica, 250 ccm M. Medek a 350ky E. Quirenz sen.. I když závody na domácím okruhu zcela určitě příznivcům motoristického sportu chybí, nepoznamenalo to naštěstí výsledky jejich závodníků, a tak J. Ludvík, J. Havel, P. Frank startovali i v mistrovství republiky. Tehdejší vyškovský okres byl vůbec v této době velmi úspěšný a dva jezdci z nedalekých Pístovic – Miloš Sedlák a Jan Dobiáš – korunovali úspěšnou kariéru v roce 1984 ziskem titulu mistra republiky ve třídách 80 a 125 ccm.

#5 Jaroslav Ludvík - zatáčka u pošty Jan Havel Jan Kovář - zatáčka u Polikliniky

Na tradici obětavých funkcionářů a nadšenců, ke kterým patřili také dlouholetý mechanik a vedoucí autoservisu J. Rotrekl, vedoucí prodejny Mototechny A. Čestnohorský, navazuje v roce 2005 založený Motoklub Austerlitz pořádáním závodů pro juniory, například Fechtl cupu. Klub podporuje mladé závodníky, k nimž patří L. Michalčík, J. Musil a K. Májek, který má za sebou už start v závodě mistrovství světa v Brně.

1953 Slavkov: J. Nečas na ČZ 150ccm u pošty...Slavkov 1953: #60 L. Charvát, #27 S. Malina...Slavkov 1957: J. Nečas

 1970 start - #5 Karel Májekmísto startu dnes1970 - Jan Kovář - u kostela

V současnosti Slavkov nemá vhodnou trať pro silnici ani terén. Dosavadní pokusy o obnovu slavkovského okruhu, byť v jiné části města, nebyly zatím úspěšné. Nezbývá, než věřit, že k tomu snad jednou přece jen dojde…

mapa3mapa - modrá- prodloužení 1954

mapa4Slavkov - poslední závod v roce 1970

Převzatý text z článku p. Jaroslava Marka: "Slavkovský okruh už jen historií" rozšířil a doplnil autor. Výsledky z roku 1970 – zdroj p. Jiří Franek. Spolupráce: Mojmír Pruch, Jaroslav Marek. Fotografie a další dokumenty: Mojmír Pruch, Jaroslav Nečas, R. Janková, J. Frýbortová, ing. F. Zelenský a další..

Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. Obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

 

Pokračování článku
Předchozí strana     Následující strana »
Článek naposledy upraven: 17. 1. 2018

 

Rychlé novinky

V neděli 30. září zemřel náhle ve věku 63 let Otto Krmíček mladší, bývalý dvojnásobný mistr republiky v silničních závodech motocy...
úterý, 2.10.2018 Zobrazit
Jonathan Rea vyhrál závod v Magny-Cours a získal tak svůj již čtvrtý titul mistra světa WorldSBK v řadě! Vyrovnal tak počet titulů...
neděle, 30.09.2018 Zobrazit
Oficiálně: Karel Abraham zůstává v MotoGP! Podepsal dvouletou smlouvu s Avintia Ducati teamem, kde nahradí Simeona a bude týmovým...
středa, 5.09.2018 Zobrazit
Další novinky