Velký Osek

Autor: kawas | Kategorie: Bývalé české okruhy | Datum: 3. 3. 2013
Velký Osek - 5.0 out of 5 based on 13 votes

Kapitoly článku

Ve Velkém Oseku u Kolína se rychlostní závody motocyklů jely poprvé v roce 1957. Závodní okruh tvořila úzká, převážně dlážděná silnice vedená ulicemi obce. Po třech ročnících, tak jako mnoho podobných městských okruhů u nás na začátku šedesátých let zanikl a upadl v zapomění…

Rychlostní okruh Velký Osek

Obec Velký Osek se nachází z pohledu silničních motocyklových okruhů v poměrně úrodné oblasti, neboť Kolín, Kutná Hora, Čáslav, Lysá nad Labem, Poděbrady, Nymburk, Městec Králové byly v padesátých letech odtud co by kamenem dohodil. Ale i později se v blízkém okolí závodilo na silnicích v Sendražicích, Dobšici, Činěvsi, Opočnici nebo Dymokurech. Poprvé se v malé obci ležící na železniční trati Praha - Kolín jel motocyklový závod v roce 1957. Povrch silnice tehdy tvořila z velké části žulová kostka. Okruh s délkou 2100 metrů měl start a cíl u dnešního obecního úřadu v ulici Revoluční a nedaleko odtud bylo umístěno depo závodních strojů (v přilehlých prostorách ulice U Máčidla).

01 - Velký Osek 1957 - start 125, dlažba a v pozadí ještě neomítnutý dům02 - místo startu- současnost -pohled zpět - najdete dva rozdíly?03 - Velký Osek 1957 - po startu závodu 125 ccm

Závodní trať byla vytyčena v ulicích obce a její kritické místo bylo v úseku kolem přejezdu mostu přes potok Bačovka.  Asfaltový povrch zde přecházel na dlažbu a úzký most byl ještě navíc „chráněn“ kovovým zábradlím z obou stran. V kombinaci s mokrou vozovkou to bylo velmi nebezpečné místo a docházelo zde k častým pádům. Tento můstek zůstal zachován dodnes v původním stavu včetně jeho dlážděného povrchu. Také další části úzké silnice v ulicích Nádražní a Palackého dokreslují představu o tom, jak mohly vypadat závodní tratě menšího

06 - zatáčka u kostela první levá po startu - J.Vojáček 195707 - 1957-u sámošky -úsek 1008 - 1957- úsek 10 u sámošky - přes můstek

rozsahu v padesátých letech u nás. Okruh měl malou propustnost a bylo tedy jasné, že závody zde mohly být pořádány jen oblastního charakteru. Začátkem šedesátých let tento, jako i mnoho jemu podobných městských okruhů přestal vyhovovat bezpečnostním požadavkům. Druhý ročník závodů se jel v roce 1959 a v roce 1960 se ve Velkém Oseku jelo naposledy..

09 - úsek 10 u závor - nájezd na můstek přes Bačovku 195710 - úsek 10 - současnost - pohled zpět20 - start 250 ccm 1959

O tom s jakým nadšením a podporou byly tyto závody pořádány, svědčí zápis prvního ročníku dochovaný v kronice Svazarmu obce Velký Osek:

20. října 1957 - 1. rychlostní motocyklový okruh

Vzhledem k zvyšujícímu se požadavkům našich občanů přistoupil výbor ZO k přípravě 1. rychlostního okruhu. Komise, která přijela z Prahy na rekognoskaci trati zjistila jen menší závady, které bylo možno odstranit do posvícení. Byl sestaven organizační výbor do jehož čela byl postaven s. Vokál jako ředitel, dále s. Bejsta jako tajemník, s. Berka pokladník, s. Kahle vedoucí tratě, atd. a bylo přikročeno k přípravám na tento podnik. Vše bylo připravováno velmi pečlivě a stav silnice byl ve spolupráci se silniční správou dán do dobrého stavu. Přihlášky a zvláštní ustanovení k jednotlivým proposicím byly rozeslány jezdcům dle nominace a jednotlivé přihlášky přišly do uzávěrky.

24 - druhý ve třídě 125 - J. Vojáček z KolínaV sobotu 19.10. bylo několik členů nuceno vzít si dovolenou a jelo se pro slámu do Volárny. Zde došlo k první velké nepříjemnosti, když z Volárny volali, že slámu založili do krechtů. Jelo se tedy do Jestřábí Lhoty a zde nám JZD velmi ochotně slámu půjčilo. Naložili jsme ji na auto a přívěs a jelo se domů. Sláma byla v balících hned rozestavena na trať a tím bylo vše připraveno k zahájení sobotního treningu. Již dopoledne se začali sjíždět jezdci a tak v 15 hodin byl zahájen trening jízdou do 125 ccm. Trening byl vcelku dobře zvládnut a nedošlo k žádným závadám. Jezdci dostali umístěnky pro nocleh v Kolíně a v osecké sokolovně. V neděli dopoledne bylo opraveno vše na trati, motorový kartáč vyčistil všechny zatáčky a celou trať. 21 - start třídy 250ccmPočasí nebylo nijak příznivé a dost podmračené. Ve 14 hodin nastoupili na start jezdci třídy do 125 ccm. Podle očekávání po velmi klidné jízdě zvítězil Vejvoda z Rakovníka na ČZ 125 OHC. Ostatní jezdci dojížděli se zpožděním na dvoutaktních strojích. Ve třídě do 175 ccm, která byla nejhezčí třídou dne, se stal vítězem Špak z Prahy na ČZ 175 ccm. Po skončení této jízdy začalo drobně mžít a 250ky nastupovaly na start na zmoklou vozovku. Ve třídě do 250 ccm zvítězil kolínský Lhotka na Jawě 250 a stal se tak absolutním vítězem 1. ročníku oseckého okruhu. V této třídě dojeli pouze 4 jezdci, ostatní pro havárie na zmoklé vozovce a poruchy na strojích nedojeli. 1. okruh byl vcelku dobře zajištěn až na propagaci a to se nesporně s nepřízní počasí odrazilo na návštěvě a na celkovém efektu podniku. Podnik skončil schodkem 5.000 Kčs. Všichni funkcionáři se zhostili svého úkolu a svou obětavostí přispěli k dobrému průběhu sportovního podniku…

1957 - 125 ccm před startem22125 ccm 1957 - 2. místo získal kolínský Jaroslav Vojáček

Pořadatelé historicky prvního závodu v sousední obci Volárna v roce 2016 to zcela jistě tak jednoduché, jako dřív v Oseku mít nebudou. O tomto okruhu uvažovali svého času i pořadatelé Sendražického trojúhelníku. Snad se tedy vše podaří a o této oblasti se dál už nebude mluvit v souvislosti se sportem jen o rychlobruslení...

mapa1mapa4mapa3

Fotografie ze svého archivu s díky poskytl Josef Nimburský, Jaroslav Vojáček. Spolupráce, info a dobové dokumenty: Radek Nimburský, Josef Nimburský.

Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište na e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

 

Pokračování článku
Předchozí strana     Následující strana »
Článek naposledy upraven: 5. 8. 2016

 

Rychlé novinky

V neděli 30. září zemřel náhle ve věku 63 let Otto Krmíček mladší, bývalý dvojnásobný mistr republiky v silničních závodech motocy...
úterý, 2.10.2018 Zobrazit
Jonathan Rea vyhrál závod v Magny-Cours a získal tak svůj již čtvrtý titul mistra světa WorldSBK v řadě! Vyrovnal tak počet titulů...
neděle, 30.09.2018 Zobrazit
Oficiálně: Karel Abraham zůstává v MotoGP! Podepsal dvouletou smlouvu s Avintia Ducati teamem, kde nahradí Simeona a bude týmovým...
středa, 5.09.2018 Zobrazit
Další novinky