Žďár nad Sázavou

Autor: kawas | Kategorie: Bývalé české okruhy | Datum: 9. 2. 2011
Žďár nad Sázavou - 5.0 out of 5 based on 20 votes

Kapitoly článku

Velmi rychlá trať, tři zatáčky, tři kilometry, nejkvalitnější povrch u nás a navíc známé rekreační místo v těsném sousedství. To byl škrdlovický okruh, možná nejjednodušší, na kterém se kdy jezdilo mistrovství republiky. Ale i na takovém okruhu lze udělat velké závody!

Žďár nad Sázavou: „Stalingrad“

Ve Žďáru nad Sázavou v roce 1954 uspořádala hrstka nadšenců motorismu poprvé terénní závod motocyklů „kolem Zelené Hory“. Jezdil se až do roku 1963, kdy byl na návrh tehdejší krajské sportovní komise zrušen kvůli několika těžkým úrazům v nebezpečných úsecích tratě. Městský automotoklub Svazarmu hledal novou trať a v roce 1965 1971 Stalingrad - plánek trati, archiv Šoukaluspořádal první ročník terénního závodu „Žďárský viadukt“. Tento závod se jezdil až do roku 1971, když i tato trať přestala vyhovovat, AMK ČSAD začala pořádat terénní závody na trati „Na dolinkách“. V letech 1966, 67 a 69 se ve Žďáru jezdily také závody motokár. A konečně silniční závody motocyklů a sidecarů - poprvé se konaly v ulicích města v roce 1956. O rok později se zde oblastní rychlostní závod motocyklů jel naposledy, neboť výstavba města a sídliště, kde se okruh vyskytoval si vyžadovala stálé překopy silnic.

Žďár - dlážděný povrch městského okruhu na sídlišti III, archiv DavidŽďár nad Sázavou - sídliště Stalingrad 1970, Quierenz ml., J.Havel, J.David, archiv DavidŽďár 1971, 350 ccm, David, Havel, Elsner, archiv David

Závody se tedy přestaly konat kvůli nevyhovujícímu povrchu vozovek. Teprve v roce 1966, když se výstavba sídliště III. ukončila a silnice byly v této části města upraveny, konal se první ročník silničního závodu motocyklů. Okruh byl v městské části Žďáru nad Sázavou - Stalingrad, v sídlišti vybudovaném pro zaměstnance nově vzniklých Žďárských strojíren a sléváren (ŽĎAS) a měl dlážděný povrch.  Pořadatelé vypisovali pravidelně i volnou třídu pro jezdce 1. a 2. výkonnosti. V roce 1971 se zde jel poslední, čtvrtý ročník oblastních závodů. Závody se podle nových směrnic nesměly na dlažbě jezdit, takže pořadatelé museli pro další rok hledat jinou, vhodnější trať...

Žďár 1966, třída 50ccm: #42 B. Fendrich, #41 J. HanákŽnS 1967, 50 ccm: #35 Chaloupka, #24 HanákŽďár - před startem padesátek, archiv Bělič

Škrdlovice 1972 - poprvé byl start v obci: #11 Quierenz, archiv DavidŽďár 1974, MR 250 ccm: #2 Klátil, #4 Baláž, #7 Jarolím, #13 Havrda, #5 Franc archiv Novotný1977 MR 350 ccm: #22 Šoun, #7 Novotný, #10 David

Škrdlovice: Cena Žďárských vrchů

Po dlouhých úvahách byl vybrán okruh na státní silnici u obce Škrdlovice. plánek okruhu, archiv ŠoukalV roce 1972 se zde odjel první závod - Národní silniční závod motocyklů, o rok později pak závod mistrovství ČSR B. Vzhledem k tomu, že tento okruh dlouhý 3080 metrů měl velmi dobrý povrch, v roce 1974 se na něm jel poprvé závod federálního mistrovství republiky. Okruh byl velmi dobře českým jezdcům dostupný a v roce 1976 dostal nový asfaltový koberec. Rázem se z něj stala jedna z našich nejlepších tratí a to i přesto, že měla prakticky jen tři zatáčky. V prvním roce se startovalo v obci před místní restaurací - hotelem, v roce 1973 pořadatelé start přesunuli do nejvyššího bodu tratě, tedy na státní 1976 MR 350 ccm: David, Vašíček, archiv Davidsilnici. Depo závodních strojů bylo umístěno na levé straně na poli. Odtud bylo lesem k rybníku Velké Dářko, které je vyhledávané rekreační místo s množstvím kempů a koupáním jen pár kroků.. Po startu silnice mírně klesala a na první odbočce se trať uhýbala doprava první téměř vracečkou.

1976, MR 350 ccm: #7 David, #18 Muller, #10 Bareš, archiv DavidŠkrdlovice 1974- MR 250ccm, #13 Havrda, #8 NovotnýŠkrdlovice 1974, pravý protahovák v obci, archiv Novotný

Po půlkilometrové rovince přišel pravý srdcový protahovák, na plný plyn se profičelo kolem hospody a rovně až do kilometr vzdálené druhé pravé vracečky. Po ní se jezdci dostali širokou silnici do mírného stoupání a táhlým esíčkem pravá - levá na „plnej“ zpět k první zatáčce. Poměrně jednoduchý okruh byl i díky opravdu kvalitnímu povrchu velmi rychlý a to byl možná důvod, proč se zde v roce 1979 jelo naposledy.

Žďár nad Sázavou, pohled na trať - po startu 50 ccm, archiv Bělič1979 - MR 350 ccm: #7 David, #22 Mrkývka, #3 Bartůněk, archiv David1979, MR 350ccm, zleva: Dekánek, Staša, David, archiv David

Pořadatelé byli na začátku osmdesplakát, archiv Šoukalátých let po několika tragických událostech na závodech u nás i v NDR pod tlakem. Tehdejší vedení Svazarmu od nich požadovalo zpomalení dosahovaŠkrdlovice 1976 - start MR 250 ccm: #2 Staša, #6 Franc, #1 Baláž, #13 Mitošinka, #3 Novotnýných rychlostí. Někde to bylo za cenu vybudování daleko nebezpečnějších retardérů, jinde byly závody prostě zrušeny, třeba tak, jako právě zde. Škrdlovicetak v tichosti zmizely z okruhových kalendářů. Škoda, tu dobu přežily mnohem nebezpečnější naše tratě a s mnohem horším povrchem.  Ale možná skutečný důvod byl úplně jiný, kdoví. Rozhodně na takovém okruhu by se s minimem úprav dalo jezdit určitě i dnes!

1975 MR 350 ccm: #1 Baláž, #14 David, #15 Quierenz st.,#2 Novotný, #27 Duba, #7 Vašíček, #27 Tofel, #24 Medek, #8 Chalopka, #18 Ondrik, archiv David1974 MR 350 ccm: #5 Špak, #18 Vašíček, #12 Král, #3 Baláž, #11 Renn, #7 Šobáň,#8 Chaloupka,#13 Bareš,#17 Ondrik, #4 Novotný, archiv DavidŠkrdlovice 1974- MR 350ccm, archiv Novotný

mapa1mapa2mapa3

Fotografie s díky poskytli: J. Novotný, J. David, L. Bělič, K. Šoukal, J. Čermák, J. Brzobohatý, J. Hanák a další. Programy a spolupráce K. Šoukal

Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. Obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

 

Pokračování článku
Předchozí strana     Následující strana »
Článek naposledy upraven: 17. 10. 2015

 

Rychlé novinky

V neděli 30. září zemřel náhle ve věku 63 let Otto Krmíček mladší, bývalý dvojnásobný mistr republiky v silničních závodech motocy...
úterý, 2.10.2018 Zobrazit
Jonathan Rea vyhrál závod v Magny-Cours a získal tak svůj již čtvrtý titul mistra světa WorldSBK v řadě! Vyrovnal tak počet titulů...
neděle, 30.09.2018 Zobrazit
Oficiálně: Karel Abraham zůstává v MotoGP! Podepsal dvouletou smlouvu s Avintia Ducati teamem, kde nahradí Simeona a bude týmovým...
středa, 5.09.2018 Zobrazit
Další novinky