Česká Třebová

Autor: Petr Foltán st. | Kategorie: Bývalé české okruhy | Datum: 10. 9. 2012
Česká Třebová - 5.0 out of 5 based on 23 votes

Kapitoly článku

Jeden z našich nejrychlejších přírodních okruhů se jezdil v sedmdesátých letech u obce Damníkov u České Třebové. Závody mistrovství republiky se tam pořádaly do roku 1979. Jistou zajímavostí bylo, že závodní dráha zde křižovala pětkrát železniční koleje...

 

Česká Třebová

Vše začalo v roce 1950 kdy se v ulicích České Třebové jel první silniční závod na dvoukilometrovém okruhu. Po čtyřech ročnících nastala po roce 1953 pauza dlouhá 17 let. Pátý ročník se odejel v roce 1970 opět v centru. Městský okruh však už nevyhovoval, asfaltový povrch v kombinaci s dlážděným byl velmi nebezpečný. Nastala proto další pauza..

Damníkovský trojúhelník

Až v roce 1974 se závody přestěhovaly ven z města na okruh, který byl vzdálen necelých 7 kilometrů od centra České Třebové. Vedl jen cípem obcí Damníkov a měl na naše poměry velmi dobrý povrch po celé délce. Česká Třebová je významným železničním uzlem. Nelze se proto vůbec divit, že silniční motocyklový okruh u Damníkova během jednoho kola křižoval železniční koleje celkem pětkrát. Jezdci podjížděli tři viadukty, jedno přemostění a jednou byly koleje ukryty v tunelu pod silnicí..!

Damníkov 1979 - plánek okruhustart MR 250 ccm 1976 - #1 Baláž, #3 Novotný, #5 Král, #6 FrancČeská Třebová - Damníkov 1976 - V. Jarolím projíždí pravou zatáčku mezi dvěma viadukty...archiv J. Caisová

Závody přeboru ČR a M-ČSSR ve třídě 125ccm v roce 1974 odstartovaly novou tradici silničních závodů pořádanČT: start třídy 125cc..ých motocyklovými nadšenci z AMK Česká Třebová. Start a cíl byl umístěn za křižovatku na hlavní silnici Svitavy - Lanškroun před odbočku na Anenskou Studánku. Pro jezdce roztlačující motocykly z kopce naprosto ideální, pro diváky na okolních náspech taktéž. Po průjezdu prvním betonovým viaduktem z mírného svahu následovala pasáž táhlých, dlouhých oblouků. Po necelých třech kilometrech jízdy na plný plyn jezdci dobržďovali na první převodový stupeň do ostré levé vracečky na křižovatce v DamníkČT 1974 - start MCSR 125 ccm: #57 Jaromír Tázler..ově. Průjezd obcí byl poměrně bezpečný, nejbližší budova byla tenkrát 8 metrů daleko od silnice. Serie rychlých zatáček v obci a po zhruba dvou kilometrech tu byl průjezd pod druhým, tentokrát ocelovým viaduktem. Hned za ním byla mírně klopená levá zatáčka. Po 300 metrech další pravá "klopenka" na srdce. Výjezd ze zatáčky na krátkou rovinku skrze třetí, opět betonový viadukt. Přímá silnice za ním pak mírně stoupala do nejhezčí pasáže okruhu. Dlouhá, táhlá levá zatáčka

start MRTřebovická zatáčka - P.BalážČ. Třebová 1975, MR 250ccm:  #1 Staša, #6 Novotný

do stoupání u Třebovic. Její výjezd se napojoval na hlavní silnici z České Třebové na Svitavy zpět ke startu. Na začátku tohoto přímého úseku jezdci přejeli nejprve koleje skryté v železničním tunelu pod silnicí a před cílovou zatáčkou na křižovatce plné kluzkých, bílých pruhů ještě most přes další železniční trať. Parkoviště závodních strojů bylo umístěno po pravé straně před tímto mostem. Ve

unikátní foto z nájezdu do třebovické zatáčky 1979, v pozadí třetí viadukt, archiv Doubravavýjezd z vracečky v Damníkově 1979, archiv DoubravaP.Baláž v levé zatáčce za druhým viaduktem 1979, archiv Doubrava

své době se psalo o tomto 6,5 km dlouhém okruhu, že má zatáčky autodromového charakteru a že je nejrychlejší u nás. Pokud byl tehdy kvalitní asfalt i v úseku směrem z obce, pak se nelze divit, že se tu dosahovaly průměrné rychlosti díky dlouhým rovným pasážím hodně přes 170 km/hod. Závody mistrovství republiky zde byly vypisovány hlavně ve třídách 250 a 350 ccm, jednou i

Třebovická zatáčka, P. BalážJ.Novotný po pádu v poslední zatáčce, v popředí P.BalážDamníkov - Třebovická zatáčka, MR 250ccm - 1975: B. Staša-Jawa

Damníkov 1979, MR 350: #2 Staša, #8 David, #3 Bartůněk v rychlé levé v obci Damníkov..22. 7. 1979 - Česká Třebová, MR 350: ve stejné zatáčce #3 Bartůněk, #8 David, #2 Staša..Česká Třebová 1979, třída MR 250: #6 vítěz závodu Jan Bartůněk na Jawě v nájezdu do rychlé levé v obci Damníkov..

za účasti televizních kamer. Vzpomínám, jak v roce 1976 po odstoupení Baláže, havaroval tovární jezdec Jawy Jan Novotný ve třídě 250 ccm, při podřazování v poslední zatáčce z prvního místa, doslova pár metrů před cílem. Díky tomu, že k cíli silnice klesala, stačil zvednout dvouválcovou Jawu a dotlačit ji ještě na osmé pozici. Vítězství tak tehdy spadlo do klína J. Francovi před J. Králem a O. Kábou ml.. V roce 1977 se z technických důvodů v Damníkově nejelo, z jakých není známo.

Ceska Trebova 350ccm 1979 - #3 Bartunek, #1 Balaz, #2 Stasa, #4 Mitosinka, #7 Hlavatka, #5 Chaloupkacílová zatáčka- Král, NovotnýCeska Trebova-P. Balaz - Yamaha 350ccm

Č. Třebová 1975 - 250 ccm #3 J.Král, #6 J.Novotný v cílové zatáčcestejné místo v roce 20121976 - 250 ccm: Král, Franc, Novotný - boj o vítězství

Naposledy se v Damníkově jelo v roce 1979 a jednotliví vítězové MR byli: 250-Bartůněk, 350-Staša. Další rok byl okruh shledán jako nezpůsobilý pro motocyklové závody. Údajně kvůli dvěma viaduktům v úseku za Damníkovem, jejichž průjezd byl poměrně úzký a tudíž vzhledem k vysokým rychlostem nebezpečný. Právě tyto dva viadukty byly později demontovány a železniční trať tam zrušena. Provoz na silnici v těchto místech je dnes částečně omezen a vozovka se zde již neudržuje ..

Č.Třebová 1975, start 350 ccm: #1 P. Baláž, #2 J. Novotný, #3 J. Král, #7 P. Vašíček, #11 J. Bartůněk, #16 E. Korčák..zatáčka u Třebovic: 350 ccm 1979 #7 Hlavatka, #3 Bartůněk, #8 David, #5 Chaloupka, #4 MitošinkaČT 1976, po závodě MR 250cc: zleva Sejk, Král, Bělka, Foretník, Franc, Kába ml.Damníkov 1979, MR 250ccm: #6 J. Bartůněk, #1 P. Baláž, #12 O. Kába ml., #19 J. Šafránek, #5 P. Vašíček... ČT 1976, MR 350 ccm: #7 J. David, #6 K. Chaloupka, #4 J. Novotný..ČT 1975, MR 250 ccm: #18 P. Vašíček, #8 V. Jarolím, #13 F. Tofel..

Okruh v současnosti už není ve své původní podobě v oblasti u Třebovic. Nájezd do nejhezčí pasáže okruhu musel ustoupit novému železničnímu koridoru. Po přelomu tisíciletí zde byla hlavní železniční trať přebudována a zmodernizována. Po výjezdu z tunelu se nově odklonila na násep, který původní silnici kříží na povrchu v oblasti nájezdu do Třebovické zatáčky. Před kolejemi je nyní silnice odkloněna vlevo na novou spojku. Na druhé straně kolejí je zbytek původní zatáčky využit jako oplocené skladiště posypového materiálu Správy silnic. Také dva viadukty v úseku za Damníkovem byly rozebrány ..

úsek třebovické zatáčky do roku 2003stejné místo v současnosti...maps_02

maps_04maps_01

Fotografie ze svých archivů s díky poskytli: J. Novotný, K. Šoukal, Č. Doubrava, Z. Vobořil, J. Caisová, K. Foretník, K. Pokorný, J. David, P. Vašíček a další.. Programy, výsledky: Z. Vobořil, I. Michálek, ing F. Zelenský, J. Nečas a archiv autora

Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů.  Napište na e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

 

Pokračování článku
Předchozí strana     Následující strana »
Článek naposledy upraven: 24. 3. 2018

 

Rychlé novinky

V neděli 30. září zemřel náhle ve věku 63 let Otto Krmíček mladší, bývalý dvojnásobný mistr republiky v silničních závodech motocy...
úterý, 2.10.2018 Zobrazit
Jonathan Rea vyhrál závod v Magny-Cours a získal tak svůj již čtvrtý titul mistra světa WorldSBK v řadě! Vyrovnal tak počet titulů...
neděle, 30.09.2018 Zobrazit
Oficiálně: Karel Abraham zůstává v MotoGP! Podepsal dvouletou smlouvu s Avintia Ducati teamem, kde nahradí Simeona a bude týmovým...
středa, 5.09.2018 Zobrazit
Další novinky