Morašice

Autor: Petr Foltán st. | Kategorie: Bývalé české okruhy | Datum: 15. 9. 2009
Morašice - 5.0 out of 5 based on 10 votes

Kapitoly článku

Kdo hledá, najde. Motocyklové závody se v Litomyšli jezdily ve městě i na jeho okraji a to hned na několika verzích okruhů. V roce 1973 ale pořadatelé našli konečně ten správný. Silniční okruh mezi obcemi Morašice - Lažany byl jezdecky i divácky zajímavý a navíc kousek za městem. Vyvrcholení pěti ročníků přišlo v roce 1977 - jel se zde jeden z tehdejších vrcholů - Pohár míru a přátelství..

Morašický trojúhelník - Cena města Litomyšle

 12 km dlouhý okruh Litomyšl - Strakov - Janov, na němž se jel v roce 1971 i jeden ze závodů MR, byl vyhodnocen jako divácky nepřitažlivý, vzhledem k velmi problematickému dosahu většiny části trati pro přihlížející. Díky jeho pět kilometrů dlouhém, přímém úseku nebyl moc přitažlivý ani pro samotné závodníky. A dokonale zabezpečit tak dlouhý a členitý okruh tehdejšími prostředky bylo téměř nemožné. Následovala proto roční přestávka ve které pořadatelé objevili podstatně atraktivnější trať, tentokrát na opačné straně, necelých pět kilometrů za městem, mezi obcemi Morašice a Lažany.  První závod se na tomto okruhu odejel v roce 1973. Po startu v Morašicích vedla závodní trať směrem na Litomyšl divácky zajímavou pasáží - zatáčkami ve tvaru esíčka. Po kratší rovince pak vedla k první odbočce. Od této křižovatky až ke druMorašice 1973 - nájezd do esíčka pod obcí - B. Lidmanskýhé u Lažan vedl přes kilometr dlouhý přímý úsek. Pravá odbočka u Lažan byla jedna z několika velmi nebezpečných míst (bez únikového prostoru při nedobrždění). Přes horizont u křížku vedl okruh zpět do Morašic dalším velmi rychlým a nebezpečným úsekem se serií protahováků těsně kolem zdí na poslední křižovatku, která byla už v obci. Na ní vpravo a mezi domy k cíli. Okruh měřil 3 300 metrů, což bylo nezvykle málo, ale zajímavost a přitažlivost oproti minulému okruhu rozhodně stoupla. Závod byl vypsán napoprvé jen pro tři kubatury: 125, 250, 350 ccm. Jezdcům se nový okruh zřejmě líbil a víceméně na jejich návrh se na závěr programu konal závod bez rozdílu kubatur, který se stal kořistí Bohumila Staši. Republikový motocyklový svaz získal v podobě Morašického trojúhelníku velice vhodný okruh, na který brzy našli svou cestu i diváci. První ročník bohužel přinesl také smrtelný, ale v celé historii Ceny Litomyšle jediný natolik vážný úraz. Ivan Gendráč z Úpice tehdy havaroval v atraktivní, ale obtížné pasáži série zatáček pod Morašicemi.

Morašice 1973 - MČSRMorašice 1973- Bohumil Lidmanský, JawaMorašice 1977 - motocykl B. Staši YAMARRO s motorem Yamaha - J. NovotnýMorašice 1973: po startu P-ČSR

Morasice 1977 - Staša před J. Novotným v zatáčce u školyStašovo Yamarro jede J. Novotný v Morašicich 1977start v Morašicích

1974 - Zamlouval se i jezdcům, a tak tento ročník se jel už jako jeden z finálových závodů mistrovství ČSR. Startovala zde tím pádem elita silničních jezdců Čech a Moravy. Podnik byl vypsán pro čtyři kubatury, poprvé se v Morašicích představily i motocykly do 50 ccm.

Morašice 19741975 - Morašický trojúhelnik opět o něco povýšil: do tohoto ročníku se z předešlých podniků kvalifikovali opravdu ti nejúspěšnější jezdci a tento finálový závod určil mistry republiky. Ti byli po skončení závodu patřičně dekorováni. Jména mistrů republiky nepřinesla velké překvapení: Bedřich Fendrich, Zbyněk Havrda a dvakrát Bohumil Staša. Celý závod přenášela Československá televize a komentátorem byl nedávno ještě nejúspěšnější náš závodník všech dob František Šťastný. Byl přítomen už na dopoledním tréninku, projel si pomalu trať na vypůjčeném civilním motocyklu. Odpoledne pak ve svém komentáři při přenosu závodu několikrát vzpomněl staré litomyšlské trati a své účasti na ní.

Morašice 1976 plánek
Morašický trojúhelník se jel celkem pětkrát. Trať povýšila, co by součást Mistrovství Československa, takže startovali jezdci od Aše až po Košice - obrazně řečeno.

1976 - Ředitel major Oldřich Půhonný zahájil závody slavnostně 13. června. V nejnižší kategorii Výsledky z Morašic, archiv J. Nimburský
do 50 ccm, která se stala v Morašicích velmi oblíbenou, kraloval osvědčený reprezentant Bedřich Fendrich ze Znojma na stroji Kreidler. Stopětadvacítky vyhrál poněkud překvapivě karlovarský závodník Sedláček. Napínavý byl závod třídy do 250 ccm, který měl mimořádně silné obsazení. Poprvé zde totiž startoval slovenský jezdec Peter Baláž z Hlohovce, vycházející hvězda na československém motocyklovém nebi a vedle Bohumila Staši největší současná naděje i pro ty nejnáročnější mezinárodní podniky. Baláž odstartoval jako třetí, ale po dalších kolech a strhujícím boji se Stašou si dojel pro vítězný zlatý věnec. Staša byl druhý a Jiří Král třetí. Stejná trojice - Baláž, Staša, Král - a tedy v totožném pořadí, byla odmávnuta též v cíli závěrečného závodu třistapadesátek.

mapa1program 1976Morašice 1977 - momentka z PMP 250 ccm

1977 - Jubilejní 20. ročník našich silničních motocyklových závodů po dlouhých devatenácti letech nesl opět punc podniku mezinárodního. Okruh se totiž stal součástí „Poháru míru a přátelství“ a na jeho startu se kromě reprezentantů Československa objevili také jezdci z Maďarska a tehdejších zemí Sovětského svazu a NDR. V tomto roce zde byl také vybudován nepopulární retardér z balíků slámy, který měl zpomalit nájezd do pravé zatáčky u Lažan. Vítězem třídy do 50 ccm byl vloni druhý Sedlák. Na program 1977stroji Morbidelli vyhrál třídu 125 Zbyněk Havrda, když pobil dva východoněmecké jezdce Wendlera a Köhlera na renomovaných motocyklech značky MZ. Kubaturu do 250 ccm ovládl zkušený Bohumil Staša, který zajistil stoprocentní úspěšnost domácích jezdců ve všech kategoriích. Zle na něho totiž dotíral maďarský reprezentant Holmár, ale na Stašu nestačil. Skončil druhý a vavřínový věnec si odvezl Jiří Král. Posledním litomyšlským vítězem všech dob se stal v závěrečné třídě do 350 ccm znovu Bohumil Staša. Druhé místo uhájil náš Král, který odolal atakům mladého jezdce Sovětského svazu L. Teesaly.

Morašice 76start 350ccm na náměstíMorašice 1977 - Novotný #2, Staša #1 v zatáčce před školouMorašice 1977, start Ceny města Litomyšle 350ccm:  #14 K. Chaloupka, #24 J. Bareš,  #2 J. Král, #6 V. Jarolím, #10 J. David, #32 F. Svatoš, #5 R. Mitošinka, #4 J. Bartůněk, #50 R. Richter DDR, MZ, #54 L. Teesalu SSSR, Vihur...bedna Morašice 1977, 350 ccm: J. Král, B. Staša,  L. Teesalu SU, J. David, V. Jarolím..Morašice 1977, ještě jedno foto z dekorování: zleva J. Král, B. Staša, L. Teesalu SU, J. David..

Psal se 12. červen 1977. Ve čtvrt na pět byli dekorováni naposledy nejúspěšnější jezdci. Počet uskutečněných ročníků silničních závodů motocyklů v Litomyšli se zaokrouhlil na rovných dvacet... V roce 1978 se u nás závod o Pohár míru a přátelství jel na trati v Hradci Královém, o rok později se již ustálil v Jindřichově Hradci. O tom, proč se v Morašicích již dál nejezdilo jsme se toho oficiálně moc nedozvěděli. Můžeme si tak jen domýšlet - nedostatek financí? velmi nebezpečné úseky tratě? tehdejší stav asfaltu? ochromení centra obce po dva dny? atd, atd. Jedno je však jisté - Morašickým trojúhelníkem definitivně skončila éra silničních motocyklových závodů v Litomyšli a okolí ..    

MapaMapa

Článek byl sestaven z pamětí pana Zdenka Vandase uveřejněných ve Svitavském deníku. Fotografie ze současnosti pořídil a zaslal Pavel. Program: J. Nimburský a K. Šoukal, foto ze svého archivu poskytl J. Novotný, K. Šoukal, B. Lidmanský, J. David a další..
 

Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. Obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

Pokračování článku
Předchozí strana     Následující strana »
Článek naposledy upraven: 24. 3. 2018

 

Rychlé novinky

V neděli 30. září zemřel náhle ve věku 63 let Otto Krmíček mladší, bývalý dvojnásobný mistr republiky v silničních závodech motocy...
úterý, 2.10.2018 Zobrazit
Jonathan Rea vyhrál závod v Magny-Cours a získal tak svůj již čtvrtý titul mistra světa WorldSBK v řadě! Vyrovnal tak počet titulů...
neděle, 30.09.2018 Zobrazit
Oficiálně: Karel Abraham zůstává v MotoGP! Podepsal dvouletou smlouvu s Avintia Ducati teamem, kde nahradí Simeona a bude týmovým...
středa, 5.09.2018 Zobrazit
Další novinky