Ferdinand Hroch - severomoravský silniční a plochodrážní závodník

Autor: Marek a Mário Kratochvílovi | Kategorie: Osobnosti | Datum: 4. 3. 2016
Ferdinand Hroch - severomoravský silniční a plochodrážní závodník - 4.8 out of 5 based on 6 votes

V letošním roce oslavíme 70 let od konce II. světové války. Při této příležitosti nesmíme zapomenout na oběti, které má tato válka na svědomí. Jedním z padlých den před koncem byl motocyklový závodník s velkým talentem a budoucností, rodák z Jestřebí u Zábřeha, Ferdinand Hroch.

 Tam, kde končí úrodná Haná a přechází do kopců Zábřežské vrchoviny, leží městečko Zábřeh a několik kilometrů dál v kopcích je posazena obec Jestřebí. Toto jsou dvě místa, kde prožil Ferdinand Hroch svůj život.

Ferda, jaFerdinand Hroch. Úspěšný závodník na předválečných silničních okruzích. Později se specializoval na plochou dráhu. k mu všichni vždy říkali, se narodil 22. února 1914 v Jestřebí u Zábřeha. Skromné poměry, čtyři sourozenci, otec narukoval na frontu I. světové války do Ruska. Od tam se však již nikdy nevrátil. Dodnes, i přes pátrání rodiny, není známé místo, kde skončil jeho život. A když ještě ve stodole jeho staršího bratra zabil elektrický proud, zůstalo hospodaření na malé polnosti na jeho sestrách, mamince a na něm. Bylo se co ohánět, po první válce byly zlé časy. Ferda začal chodit do obecné školy v Jestřebí, později do měšťanky v blízkém Zábřeze. Tam chodil okukovat dvůr, kde měl autodílnu a hangár s letadly Ludvík Kratochvíl, průkopník letectví na Severní Moravě, zástupce značky Praga, majitel benzínové pumpy, autoškoly a také motocyklový závodník. A toto všechno tak mladému Ferdovi učarovalo, že mu maminka dohodla u L. Kratochvíla možnost vyučit se automechanikem. Tak se stalo, že v roce 1930 byl vyučen mechanikem a po čtyřech letech praxe si otvírá spolu s kamarádem Hynkem Léharem svoji vlastní autodílnu. Prostory si pronajali v Zábřeze – Ráječku pod hotelem Merkur. Ferda zde opravoval motocykly a Někde tady se nakazil mladý Ferda Hroch závodnickým bacilem po svém otci.auta všech značek a Hynek Léhar zde měl strojní zámečnictví. Chlapci byli šikovní, firma prosperovala, o zákazníky nebyla nouze. Ale ve Ferdovi se usadil zvláštní benzinový bacil, kterým se nakazil v učení u letce a závodníka Ludvíka Kratochvíla. Začal věnovat většinu svého volného času své velké touze, stát se motocyklovým závodníkem. Obdivoval silniční závody, ale časem mu učarovala krátká plochá dráha na škváře a tehdy velmi oblíbená dlouhá dráha na travnatých tratích. Dodnes se v rodině traduje historka, jak si Ferda koupil svoji první motorku. Stalo se to prý tak, že když maminka odjela na několik dní na návštěvu k dceři do Dlouhomilova a mladý Ferda měl mimo dílnu na starost rodinné hospodářství, tak zvítězila láska k motorům nad láskou ke kravce, která je živila svým mlékem. Ferda kravku prodal a přivezl si domů první motorku, starší NSU. Po návratu máti málem křísili, jaký utrpěla šok. Když si potom občas Ferda postěžoval, že mají ke snídani jen černou Meltu, dostal od máti radu, ať si jde podojit motorku. Ale v jeho cestě za závody ho nic neodradilo. Začal závodit na silnicích, vystřídal několik značek, po NSU přišla VICTORIE, potom BSA, JAWA, FN, ARIEL, BMW. Tu lásku k motorkám potvrzuje historka ze závodů v Ostravě, když těsně před koncem již téměř vyhraného závodu upadl a odvážela ho sanitka, tak první slova, když se probral z bezvědomí, byla – „a co mašina“? Vůbec ho Počátek stavby plochodrážního Indianu 350 ccm.nezajímalo vlastní zranění, ale stav svého miláčka. Když se na silnicích trochu otrkal a stěna v dílně byla plná věnců, začal se věnovat od roku 1934 převážně ploché dráze. Pro juniorskou třídu si postavil speciál s vlastním rámem a motor použil z Indiána 350 OHV. Pro silnější třídu používal většinou motory Japp 500 OHV, na které si montoval hlavy vlastní konstrukce. Byly odlévány v zábřežské slévárně ALFA. Podvozky si rovněž upravoval sám. Jeho motocykly tak byly velmi výkonné a spolehlivé. Začal sklízet první úspěchy. Zúčastňoval se také řady významných mezinárodních závodů té doby nejen u nás, ale i v Německu a Rakousku. Byl úspěšným jezdcem na pardubické Zlaté přilbě, absolvoval asi tři ročníky, v jednom se měl umístit v junioStavbu stroje Ferdy Hrocha si přijel prohlédnout světoznámý mistr dlouhých drah Němec Herrmann Gunzenhanser, vítěz Zlatých přileb v roce 1936 a 1937 na strojích JAWA. rech na předním místě a získat juniorskou trofej. Měl velké štěstí na přátele. Jako velmi nadějného závodníka si Ferdy všiml slavný německý plošinář Herrmann Gunzenhanser. Tento významný závodník měl na kontě více jak 700 úspěšných závodů na ploché dráze, včetně dvou vítězství na Zlaté přilbě v Pardubicích. Několikrát navštívil dílnu v Zábřeze a Ferdovi byl hodně nápomocen při konstrukci jeho plochodrážních speciálů. Dalším velkým kamarádem byl Erwin Tragatsch ze Svitav. O něm bude zmínka ještě později. Vzestup a sportovní slávu našeho Ferdy Hrocha však přerušily události, které dopadly na celý náš národ. V roce 1938 se jely poslední závody před březnovou okupací Československa fašistickými vojsky v roce 1939. Začala II. světová válka a obyvatelstvu začali jiné starosti. Tíha okupace dopadla také na Ferdu. Jako správný vlastenec se zapojil do protifašistického odboje. Vozil do lesa partyzánům jídlo a získával pro ně zbraně a munici. Vše dělal tak tajně, že to ani jeho maminka o něm nevěděla. Jen jeho snoubenka, později manželka, tušila, že něco Úsměv konstruktéra Ferdy Hrocha prozrazuje, že se práce ubírá správným směremtakového dělá. Nepřestal pracovat v odboji, ani když se mu narodil v roce 1943 syn, rovněž Ferdinand. Vždy se jen smál, ať se o něj doma nebojí, že nic špatného nedělá. Jen jednou se svěřil s přáním, když s manželkou probírali válečnou situaci, že pokud by se mu někdy něco stalo, ať jeho motorky prodá příteli ze Svitav, Erwinu Tragatschovi. Válka se pomalu blížila ke svému konci a tak si začal opět Ferda připravovat své motocykly pro plochou dráhu. S blížícím se osvobozením se naskýtala naděje, že se bude opět závodit. Jeho touha po svobodě byla veliká. V prvních májových dnech roku 1945 přecházela přes Zábřeh fronta. Němci ustupovali, bojovalo se o mosty a spínačku (elektrorozvodnu) v Ráječku.
Bohužel, v předvečer osvobození Zábřeha, jednatřicetiletý Ferdinand Hroch padl jako jedna z posledních obětí fašismu. Chyběl jen jediný den k míru, bylo 7. května 1945. Ferda Hroch před právě dokončeným plochodrážním speciálemManželka splnila Ferdovo přání a přenechala závodní stroje kamarádovi ze Svitav. Ten byl ale v roce 1947 odsunut do Německa, přestože jeho rodina žila ve Svitavách po staletí. Ale jeden motocykl se mu nějak podařilo propašovat do Německa. Tam s ním potom vyhrával závody. Z Erwina Tragatsche se stal jeden z nejlepších světových znalců v oblasti motocyklů. Byl dopisovatelem pro časopis DAS MOTORRAD, v jednom z čísel uveřejnil i článek o Ferdovi Hrochovi a jeho motocyklech. Velký zážitek má ze setkání s E. Tragatschem syn závodníka Ferdy, Ferdinand Hroch mladší. Ten měl možnost se setkat se starým pánem v Německu v 70. letech. Během tříhodinové návštěvy se seznámil s encyklopedií o motocyklech světa, kterou p. Tragatsch vydal, a jeho vyprávění o závodění a o jeho otci se mu vrylo nesmazatelně do paměti. Dnes žije Ferda Hroch ml. v USA, kde se mimo jiné věnuje opravám a úpravám vozů Ferrari.
Ale vraťme se ještě na chvíli do roku 1946 do Zábřeha. Jakmile to situace dovolila, vznikl na popud zábřežských závodníků a kParkoviště závodních strojů v Pardubicích v roce 1936. Všimněte si, jak konkurenti schovávají před soupeři své stroje.amarádů Ferdy Hrocha, slavný silniční závod městem Zábřehem – Memoriál Ferdy Hrocha. Tento závod na jeho památku se podařilo 14krát zopakovat, vždy za účasti předních československých závodníků. Zpočátku se jel jen jako motocyklový, ale posledních šest ročníků i jako automobilový závod cestovních a formulových aut za účasti továrního týmu AZNP Mladá Boleslav a ve 14. ročníku byly k vidění i vozy F3. Ze staré gardy motocyklových závodníků se zde představili otec Bohumila Staši Vincenc Staša, dále pak Václav Parus, Vitvar, Bubeníček, Kost a další. Automobily řídili tehdejší legendy Hubáček, Strnský, ing. Pavelka, Gajdoš, J. Valchař, Mark, V. Bobek a mnoho jiných známých jezdců.
A tyto závody, tak jako tento článek, byly a zůstanou jako vzpomínka na vynikajícího závodníka a člověka, kterému tak brzy skočila slibně rozjetá kariéra.
Čest jeho památce!

Nezbytná zkouška před závody.V parkovišti Zlaté přilby v Pardubicích panuje dobrá nálada, i když na jezdci vpravo je vidět jisté napětí, jak to vše dopadne.Úspěšný stroj F. Hrocha naříká. „Páníček“ vyhrál a už mne nepotřebuje.

Ze vzpomínek syna Ferdy Hrocha a fotografií z archivu sestavili Marek a Mário Kratochvílovi

 

Článek naposledy upraven: 4. 3. 2016

 

Rychlé novinky

V neděli 30. září zemřel náhle ve věku 63 let Otto Krmíček mladší, bývalý dvojnásobný mistr republiky v silničních závodech motocy...
úterý, 2.10.2018 Zobrazit
Jonathan Rea vyhrál závod v Magny-Cours a získal tak svůj již čtvrtý titul mistra světa WorldSBK v řadě! Vyrovnal tak počet titulů...
neděle, 30.09.2018 Zobrazit
Oficiálně: Karel Abraham zůstává v MotoGP! Podepsal dvouletou smlouvu s Avintia Ducati teamem, kde nahradí Simeona a bude týmovým...
středa, 5.09.2018 Zobrazit
Další novinky
Jste zde: Moto-svět.cz Okruhy a historie Osobnosti Ferdinand Hroch - severomoravský silniční a plochodrážní závodník