Milan Vláčil: modrý sešit - rok 1989

Autor: Jiří Rak | Kategorie: Osobnosti | Datum: 22. 1. 2013
Milan Vláčil: modrý sešit - rok 1989 - 5.0 out of 5 based on 3 votes

Těžký byl pro Milana začátek závodění mezi nejlepšími českým a slovenskými jezdci té doby v rámci federálního mistrovství. Prasklá ojnice v Brně potom znamenala předčasný konec sezóny. Pozitivem byl alespoň stříbrný věnec ze závodu v Tachlovicích.

 

 autor s M. VláčilemV roce 1984 začal ve sdruženém krajském přeboru silničních motocyklů třídy 250 ccm závodit můj spolužák Milan Vláčil a v průběhu několika let se mu podařilo postoupit až do federálního mistrovství republiky. Autentické zážitky z těchto závodů jsme průběžně zapisovali do tzv. modrého sešitu, který se s odstupem času stal zajímavým svědectvím zachycujícím atmosféru a ducha tehdejší doby. Doplněn o dobové fotografie a dokumenty je modrý sešit nyní poprvé zveřejněn. Předem prosím čtenáře o shovívavost – nikdy jsem nepředpokládal publikaci těchto záznamů, text je původní a není nijak dodatečně upravený...

S E Z O N A   1 9 8 9

M – ČSSR 500

start. č. 27        YAMAHA TZ 350

P - ČSR 250
start. č. 32        YAMAHA TZ 250

PROGRAM :
  8.5.    MĚSTEC - 500 + 250
  9.5.    BRNO - VOLNÝ
17.6.    TACHLOVICE - VOLNÝ
16.7.    BRNO - 500 + 250
23.7.    JINDŘICHŮV HRADEC - 500 + 250 (zrušen)
13.8.    BANSKÁ BYSTRICA - 500
20.8.    PIEŠŤANY - 500
  2.9.    MOST - 250 (?)
17.9.    OPAVA - 250
24.9.    HRANICE - 250
1.10.    PREŠOV - 500

Z programu je zřejmé, jak bohatá sezóna nás čeká v roce 1989. Teď jen záleží na tom, aby Milana „zelení“ pouštěli na víkendy domů a bylo dost peněz.

MĚSTEC KRÁLOVÉ 7. – 8.5. 1989

V tradičním termínu se letos konal první mistrovský závod našich kubatur – M ČSSR 500 + P ČSR 250 a navíc M ČSSR 125, 250, POHÁR a P ČSR 125. Program na 2 dny skutečně nabitý a to ještě většina jezdců (včetně nás) se 9.5. přesouvala na autodrom do Brna k dalším závodům.

Bohužel se nám nepodařilo včas sehnat válce 250ccm (m.j. finanční potíže) a Milan se tedy soustředil pouze na třídu půllitrů.

Tréninky v poklidu neprobíhaly. Problémy s natočením motocyklu (přes zimu někteří z nás trochu přibrali a byly potíže při roztlačení) vyřadily Milana prakticky z 1. tréninkové jízdy a na druhou začalo pršet. To znamená automaticky zasekávání šoupátek v karburátorech a jízdu pod psa. Výsledkem byl až 18. čas 1:35,98 z 21 účastníků. V tréninku se vyznamenal Petr Chvátal 5. časem 1:18,80 a se startem z 1. řady byl nadmíru spokojen.

Před odpoledním závodem se konal ještě krátký seznamovací trénink v dopoledních hodinách. To byla příležitost konečně si osahat trať na suchu a v klidných podmínkách. Po roztlačení, kdy jsme byli opět blízko infarktu, Milan vyjel. Konec tréninku byl neradostný – zaseknutá šoupata v poloze plný plyn v jedné z nejrychlejších pasážích tratě (před benzínovou pumpou) znamenala pád a jízdu cca 150 metrů hezky po zádech vedle motorky. Milanovi se naštěstí nic nestalo (až na odřeniny), horší pohled byl na motocykl. Celá pravá strana kompletně zbroušená včetně řídítek, páček a vodní pumpy. Na příště je potřeba podložit pumpu pod kapotáží, protože další jízda po pravém boku bude znamenat úplné prodření pumpy.

Team mechaniků v čele s Milanem odvedl perfektní práci a na závod bylo všechno O.K. Samotný průběh odpoledního závodu nebyl ale pro nás příliš zajímavý – Milan platil nováčkovskou daň a po dopolední havárii nebyl ještě ve své kůži. Nakonec z toho bylo 15. místo.

K ostatním kubaturám stručně:
P ČSR 250 ml. Staša, Martin měl problémy s motocyklem
P ČSR 125 Vašat, nováček Zářecký jel výborně, ale 2x havaroval a nedokončil
M ČSSR 125 - Polák, Majoroš na zemi z 1. místa v zatáčce u kasáren
M ČSSR 250 – Nagy, Majoroš, Troliga, Pertlíček – naši dojeli v rozestupu cca 1 metru.

startovka M CSSR 500programmapa Dymokury

Jednoduchý tvar závodní trati na trojúhelníku u Dymokur; start i depo bylo u rybníka v horní části obrázku.

*******************************

BRNO 9.5. 1989

Bareprogramvný konvoj různých Avií, Žuků, Mikrobusů a přívěsů se po skončení závodů v Městci přesouval do Brna, kde se na autodromu konal závod P ČSR 125, 350, SKP AB 125, SKP C 125+175, 350, KLASIK a VOLNÁ TŘÍDA 500. Ta byla naším cílem, zatímco Martin ladil motocykl na 1. mistrák P ČSR 350.

Tréninky probíhaly v klidné, slunečné pohodě. Chybí nám bohužel časové srovnání (pořadatelé vyvěsili pouze pořadí na start. roštu bez docílených časů), ale fakt, že v jedné řadě s Milanem stál Petr Chvátal i Vašík, hovoří mnohé. Abych nezapomněl, Martin se v tréninku „vyznamenal“ nájezdem do Bedřicha, který šel na záda a do pole. Kdyby nejel Bedřich tak pomalu, tak by se mu to nestalo!

Kstartovka samotnému závodu, který bohužel netrval pro Milana dlouho. Když po výborném startu sklápěl motocykl do první zatáčky, přiřítil se zprava Petr Chvátal (nedobržděno), obtiskl svoji přední gumu na zadní krovku Milanovy Yamahy a nemilosrdně ho poslal mimo trať. Měla to být výstraha nováčkovi, že ve federálu to nebude mít snadné?? I když se Petr po závodě moc omlouval, Milan byl pochopitelně nešťastný, neboť po pádu do štěrku se napadanými kameny zcela zablokovalo přední kolo. Kameny byly i v karburátoru! Tak skončily tři dny plné závodů, které nám bohužel příliš radosti nepřinesly. Za zmínku ještě stojí 1. místo Martina v P ČSR 350.

 

*******************************

TACHLOVICE 17.6. 1989

Na klasické přírodní trati v Tachlovicích se jezdí pravidelně závody veteránů, které jsou pro zpestření doplněny závodem volné třídy. Typický pouťák, ale protože Tachlovice jsou kousek za Prahou, náš team + Martin jsme byli při tom.

Tachlovice-startovní listinavýsledky treninku volna třída do 500 ccm Tachlovice 89program Tachlovice 1989

Několik slov o trati. Něco podobného se již u nás nevidí. Už při jízdě autem hrozí zničení tlumičů na výmolech a dírách v asfaltu. Po startu trať klesá k pravé zatáčce, kde se napojuje na silnici asi 4m širokou, která jezdce přivede po otevřených, rychlých zatáčkách k první specialitě - napojení na hlavní trasu Praha – Tachlovice je spojeno s překonáním schodu cca 15cm mezi úrovněmi obou silnic. Pak následuje velmi pěkný rychlý úsek s poměrně dobrým povrchem a zatáčkami pravá-levá-pravá-levá. Nevýhodou jsou vrostlé jabloně na vnější straně – tady se spadnout nedoporučuje! Další zatáčka je za roh budovy JZD (zde Milan a dalších 5 jezdců spadlo v roce 1987), diváci stojí na krajnici jak ve vnitřním, tak i vnějším okraji trati. Kdyby natáhli ruku, můžou si na jezdce sáhnout v plné jízdě. Po průjezdu čeká sjezd tmavým stromořadím kolem hřbitova k pravoúhlé zatáčce do cíle. Jezdci si musí dávat pozor na brzdy – dům, který stojí proti trati, je obložen pouze starými pneumatikami a matracemi. Pak už trať stoupá k cíli, kde čeká zlatý hřeb trati – skok přes horizont v zatáčce mezi domy. Tady jezdci na rychlých motocyklech létali několik metrů vzduchem jako na klasické Tourist Trophy na ostrově Man! V horším případě se jezdcům zvedlo do výše přední kolo a motocykl jel několik desítek metrů po zadním kole. Zvládnout takto rozhozený stroj v zatáčce dalo dost práce všem rychlým jezdcům volné třídy. Byli to především Javůrek, Sedláček, Milan, Martin a Foltán. Ze závodu se vyřadil už v tréninku Jirka Novotný havárií v zatáčce kolem JZD.

V tréninku měl Milan 5. čas 2:03,21 s minimální ztrátou na nejrychlejšího Javůrka a náskokem víc než 10 s. na dalšího Ivana Placáka. Tomu odpovídal i závod. Po startu se utrhla pětice Javůrek, Sedláček, Milan, Martin a Foltán a předváděla nádherný sport. Několikrát si vyměnili pořadí a zvlášť Martin jel velmi dravě a útočil na obě RDéčka. Milanovi při zvlášť rychlém průjezdu vylétlo přední kolo a po dopadu se celý motocykl rozkmital, naštěstí to Milan zvládnul. V depu jsme se již sázeli, kdo první z uvedené pětice spadne. Rozhodly poslední 2 kola, nejprve byl Martin dlouhý na brzdách a potom spadnul Sedláček. Do cíle přijel 1. Javůrek a za ním téměř současně Milan s Martinem. Až časoměřiči určili pořadí 2. Milan, 3. Martin, ale rozhodovaly skutečně setiny. Takže po téměř roce opět věnec a velmi pěkný úspěch. Teď již půjde o to zopakovat podobný výkon při mistrovském závodě.

 

*******************************

BRNO 15. - 16.7. 1989

Víkend uprostřed července 1989 na brněnském autodromu zůstane pro Milana zapsán jako jeden z nejhorších v dosavadní sportovní činnosti. V posledním kole 2. tréninku praskla ojnice v motoru a následky byly zoufalé. Zničené válce a hlavně díra do bloku motoru, kterou bylo vidět až do převodovky. Znamenalo to konec nejenom účasti v tomto závodě, ale vyřazení ze závodů až do konce sezóny 1989 a samozřejmě citelný finanční šok.

0809

1011

1213

1415

Momentky z brněnského depa – od pohody k celkové beznaději…

*******************************


celkové výsledky 1989Celkové výsledky převzaté z knihy J. Franeka Mistrovství Československa silničních motocyklů 1955 – 1992:

 

 

 

 

 

 

 


       pokračování příště...  

Článek naposledy upraven: 23. 9. 2013

 

Rychlé novinky

V neděli 30. září zemřel náhle ve věku 63 let Otto Krmíček mladší, bývalý dvojnásobný mistr republiky v silničních závodech motocy...
úterý, 2.10.2018 Zobrazit
Jonathan Rea vyhrál závod v Magny-Cours a získal tak svůj již čtvrtý titul mistra světa WorldSBK v řadě! Vyrovnal tak počet titulů...
neděle, 30.09.2018 Zobrazit
Oficiálně: Karel Abraham zůstává v MotoGP! Podepsal dvouletou smlouvu s Avintia Ducati teamem, kde nahradí Simeona a bude týmovým...
středa, 5.09.2018 Zobrazit
Další novinky
Jste zde: Moto-svět.cz Okruhy a historie Osobnosti Milan Vláčil: modrý sešit - rok 1989