Technické zajímavosti historie - Suzuki RG

Autor: Ivo Trégr | Kategorie: Motocykly a technika | Datum: 22. 3. 2011
Technické zajímavosti historie - Suzuki RG - 5.0 out of 5 based on 1 vote

Bylo to roku 1978 a šuškalo se, že Suzuki připravuje revoluční zařízení, které použijí k plnění RG.

Jediný způsob jak zjistit o jaké zařízení se jedná byly průmyslové špionáže jako ve sci-fi filmech. Vybraní testovací jezdci jeli tehdy v zimě do Japonska, aby toto nové zařízení vyzkoušeli na okruzích vycházejícího slunce. Další způsob byl kontaktovat na Sieně Lorenza Ghiselli, výborného pilota a novátora, který měl zařízení také k dispozici.

ghiselliexhaust

Lorenzo Ghiselli nebyl jezdec Suzuki, jezdil totiž Yamahu TZ 350, ve které měl zabudované po nějakou dobu zařízení, které bylo velmi podobné tomu, co testovali právě jezdci Suzuki a to byl rotující disk výfuku! Šlo o to, že se šoupátkem dalo změnit symetrické výfukování plynů na výhodnější vyfukování nesymetrické. Je to stejný princip jako sání rotačním šoupátkem. Velkým problémem byla ale teplota výfukových plynů a následné zadírání kotouče. Dalším problémem byl pohon kotouče a velkým kompromisem byla i tloušťka rotačního kotouče. Celé zařízení bylo jako přídavný setrvačník. Pokud se tloušťka kotouče snižovala, docházelo k deformaci způsobené vysokou teplotou výfukových plynů. Na obrázku je pohon vyřešen řetězem, což ovšem přinášelo snížení mechanické účinnosti, zvýšenou hlučnost a zvýšenou možnost poruchy. Protože se tyto potíže bohužel nepodařilo překonat, skončilo vše ve slepé uličce, která bránila pokroku. Vývoj se tak následně ubíral k mechanicky řízené přívěře výfuku. Po nástupu elektroniky se ještě změnilo i řízení přívěry.

Článek naposledy upraven: 3. 10. 2013

 

Rychlé novinky

V neděli 30. září zemřel náhle ve věku 63 let Otto Krmíček mladší, bývalý dvojnásobný mistr republiky v silničních závodech motocy...
úterý, 2.10.2018 Zobrazit
Jonathan Rea vyhrál závod v Magny-Cours a získal tak svůj již čtvrtý titul mistra světa WorldSBK v řadě! Vyrovnal tak počet titulů...
neděle, 30.09.2018 Zobrazit
Oficiálně: Karel Abraham zůstává v MotoGP! Podepsal dvouletou smlouvu s Avintia Ducati teamem, kde nahradí Simeona a bude týmovým...
středa, 5.09.2018 Zobrazit
Další novinky
Jste zde: Moto-svět.cz Okruhy a historie Motocykly a technika Technické zajímavosti historie - Suzuki RG