Banská Bystrica

Autor: kawas | Kategorie: Bývalé slovenské okruhy | Datum: 5. 4. 2011
Banská Bystrica - 4.2 out of 5 based on 5 votes

Kapitoly článku

Historie motocyklových závodů v Banské Bystrici  je poměrně dlouhá: do roku 1970 se jezdilo na několika variantách městských okruhů, v sedmdesátých až osmdesátých letech na známé dálniční trati u Badína a nakonec v devadesátých letech na letišti ve Sliači ještě za asistence sovětských okupačních vojsk...

Banská Bystrica

Středoslovenská metropole symbolizuje srdce Slovenského Národního Povstání, které bylo naší generaci servírované na každém kroku. Nic proti tomu, ale kdybychom dělali anketu mezi současnými teenagry co o tom ví, možná by mnozí koktali. A když by jsme v anketě pokračovali otázkou, čím je spojený motocyklový sport s tímto městem, nevím, jestli by byl výsledek lepší. Napříč tomu málokteré město se může pochlubit tak bohatou a rozsáhlou historií v pořádání rychlostních závodů jako Banská Bystrica. Třeba podotknout, že spíš výjimečně najdeme město, kde závody přežily od doby rozmachu komunismu až po novodobý

Moravitz 6, Dubóczy 5, BB 1958Banska Bystrica 58BB, zleva: L.Duboczy, A.Tomiška, R.Rozum

„kapitalizmus“ těsně před rozpadem ČSFR. První etapa závodů byla situovaná do městské části Bánské Bystrice a její poBB 1969čátek byl přesně na MDD 1.6.1952. Možná s nějakými přestávkami tu diváci vidBanska_Bystrica_69_programěli závody až do roku 1970, když poslední tři ročníky byly zařazené buď jako kvalifikace nebo samotné Mistrovství Slovenska. Nerad, ale musím tuto etapu vzpomenout jen hrubě informativně, neboť přesných podkladů  je k dispozici minimum. Takže když napíšu, že to bylo období vlády závodníků jako Smatlánek, Kročka, Dubóczy, Srna, Deliman nebo Moravitz snad bude historii učiněno zadost. Mistrovská éra 1967 - 1970 se konala ještě stále v městské části sídliště, jak byly závody neoficiálně nazvány (závody sídlištěm). Tehdy se už objevovali mezi vítězi i Baláž, Solnica, Horváth nebo Petrinec.

Banska_Bystrica_mapsBanska_Bystrica_58, 66, 67

Cena SNP, Badín

 Název „Cena SNP“ odstartoval v roce 1976 druhou etapu, kterou se úplně změnila tvář závodů v Banské Bystrici. Vlastně to už nemůžeme přímo spojovat s BB, neboť pořadatelé Dušan Ivanič a Tibor Múdry přesunuli dějiště  trochu jižněji, na dálnici u vesnice Badín. Historicky první vavříny si z těchto celostátních závodů na zdánlivě jednoduché trati odnesli dvakrát Z. Havrda, B. Staša a P. Baláž. Proč zdánlivě jednoduchý okruh? Aspoň podle

125 ccm#32 Dekánek, 500ccmDekánek, Marehard

vyjádření závodníků. Divácky přehledný, dvě otočky a nahoru - dolu po dálnici s dvěmi bočními šikanami, napříč tomu - výškový rozdíl, mírné zatočení a dlouhé rovinky požadovali trefit se do převodů.

MEZ 250 ccmPeter Baláž ve vracečce..80 ccm na startu

V letech 1976 až 1989 byla Cena SNP trvale významnou součástí kalendáře závodů na Slovensku. Ať už se jednalo o M-SR, později o M-ČSSR, závody PMP, dominantní zůstali volné mezinárodní závody s velmi dobrou zahraniční konkurencí. Mimo celé naší špičky jsme tu viděli dokonce i mimoevropské závodníky, ať už Kubánce nebo exotického Honkongčana Kwonk-King-Wonga, velké vítězství tu dosáhli Drapál, Nikolov, Kehrer, Gaechter, Raggringer nebo další. Triumfovali tu i Staša, Baláž, Troliga, Majoroš, Dekánek, Havrda, Mitošinka či Klimek. 3.600 metrů dlouhý dálniční okruh se zde jel naposledy v roce 1989.

Badin41-Badin

Cena SNP, letiště Sliač

Sliac 1991, MR 250 ccm, #1 Morávek, #45 Kaduk, #7 Vašík, #2 Troliga, #15 Frodl, foto J. FranekTřetí etapou bylo přestěhování ještě o pár kilometrů dál, mimo dálnici, tentokrát na letiště ve Sliači, kde jsme zaznamenali v letech 1990-1992 za asistence ducha bývalé sovětské okupace tři ročníky Ceny SNP v rámci mezinárodních mistrovství ČSFR a M-SR. Zabezpečení závodnického „servisu“ tu bylo minimální, trať betonová a hrbolatá. Samotný okruh byl vytyčen starými pneumatikami a balíky slámy, ale trať byla bezpečná. Konkurence se sešla vždy dobrá, takže vše téměř v pohodě. Z našich tu dosáhli na věnce Majoroš, Kacko, Dekánek, Troliga, Žižka i Puškár. Plán okruhu zveřejněný nebyl, předsi jenom utajení „sovětské“ državy bylo přednější, dokonce nebyla známa ani délka okruhu (údajně 2 700 m). Sliac 92, MR 125ccm - pád J. Huleše, foto J. FranekDiváci si pamatují souboje Majoroše s Kackem, první roky se honili s Bohoušem Stašou ml., potom s Hulešem, ale na Imriška doma nedohlédli. XVII. Cenou SNP byla ukončená éra závodů v Banské Bystrici a okolí. Dušan Ivanič, jako hlavní duchovní těchto závodů vyexportoval název do pokračování na letišti v Boľkovcích, dokonce zachoval i počítání ročníků, ale tyto závody už neměly zdaleka takový ohlas, jako stará dobrá klasika na dálnici u Badína.

sliacbb_trax

Překlad, doplnění a úprava textu článku: autor. Čerpáno z knihy ing. Rudolfa Mladého: Preteky na Slovensku 1948 - 2009 vydané v roce 2010. Spolupracoval: ing. Rudolf Mladý. Mapy zpracoval: Dávid Griač. Foto a dobové materiály ze svých archivů s díky poskytli: ing. R. Mladý, J. Franek, A. Tomiška a další. Programy: K. Šoukal

Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními. Napište na: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. Obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

 

Pokračování článku
Předchozí strana     Následující strana »
Článek naposledy upraven: 13. 11. 2018

 

Rychlé novinky

V neděli 30. září zemřel náhle ve věku 63 let Otto Krmíček mladší, bývalý dvojnásobný mistr republiky v silničních závodech motocy...
úterý, 2.10.2018 Zobrazit
Jonathan Rea vyhrál závod v Magny-Cours a získal tak svůj již čtvrtý titul mistra světa WorldSBK v řadě! Vyrovnal tak počet titulů...
neděle, 30.09.2018 Zobrazit
Oficiálně: Karel Abraham zůstává v MotoGP! Podepsal dvouletou smlouvu s Avintia Ducati teamem, kde nahradí Simeona a bude týmovým...
středa, 5.09.2018 Zobrazit
Další novinky