Bratislava

Autor: kawas | Kategorie: Bývalé slovenské okruhy | Datum: 26. 1. 2011
Bratislava - 5.0 out of 5 based on 2 votes

Kapitoly článku

V Bratislavě se jezdily závody po válce až do roku 1956. Na návratu silničních motocyklů zpět do hlavního města Slovenska měl v roce 1972 velký podíl téměř „domácí pretekár“ z.m.s. František Srna. Je ironií osudu, že právě jemu se stal o rok později Slavínský okruh  jeho posledním závodem…

Dunajský okruh mieru

V Bratislavě, jak hlásaly dobové titulky v denících, byl vlastně začátek poválečné éry motocyklových závodů na Slovensku. Datem 4. 8. 1946 začala noDunajský okruh 1951vodobá historie početných závodů v hlavním městě. Tehdejší dělení tříd nebylo jen podle objemu, ale i podle výkonnosti na tzv. seniorské a juniorské kategorie. Nenechejte se zmýlit názvy, nešlo o věk závodníků, ale podle přesných regulí a dosáhnutých umístění se závodník propracoval až do celostátní špičky s názvem senior. V prvních třech letech ovládli pole teď už legendární závodníci Kostoláni, Vitvar, Parus, Juráš, Šteflovič a další, už tehdy doplněni o zahraniční konkurenci. Určování ročníků bylo u závodů ve slovenské metropoli trošku závádějící. Vždy šlo o to, který pořadatel se zhostil této úlohy a ten si logicky diktoval i názvy závodů. Zaznamenali jsme Bratislavský okruh, Dunajský okruh, Slovanský okruh, Horský okruh Slavínem, Okruh Gotwaldovým náměstím. Aby to bylo přehledné, spíš se dá říct o pořadovém čísle závodů a ne ročníků, neboť v letech 1950, 51,52,56 se jely prokazatelně závody dvakrát v roce a to ještě nemáme určitě všechny údaje. Pokud jde o samotné okruhy, s jistotou víme podle dobových záznamů v tisku, že Dunajský okruh vedl po nábřeží, ty ostatní se bohužel dopátrat nepodařilo. Každopádně toto období bylo ve znamení úspěchů tehdejších slovenských hvězd, kterými byli Juraj Ejem, Eduard Bertoli, Ivan Mičík, Tomáš Smatlánek, František Kročka a František Srna. Toto trvalo až do roku 1956.

Bratislava 1953, archiv Mladýstary-okruh-Bratislava, Richard Karnok1952 - horský okruh Slavín Bratislava

Slavín

Bratislava1972, archiv ŠoukalPrávě posledně zmiňovaný František Srna v sedmdesátých letech dlouho přemýšlel, kde by se daly zorganizovat závody v Bratislavě, která byla od jeho bydliště v Pezinoku doslova několik kilometrů. Kromě toho toužil navázat na tradici bratislavských závodů, které se konaly krátce po válce. Jelikož měl tehdy téměř dominantní postavení v domácích i mezinárodních závodechSlavin 1972, tak Slavínský okruh v ulicích města byl do jisté míry jeho prestižní záležitost. S pořádajícím AMK Slavín při TSMB Bratislava připravili dne 8.10.1972 městský okruh dlouhý 3.400 metrů a vedle  tříd 250 a 350 ccm v rámci Slovenského mistrovství vypsali také celostátní mistrovství tříd 50, 250 a 350ccm. Trať měla start u sportovního stadionu Slovanu a vedla z Bajkalské ulice na Trnavskou, potom na Tomášikovou, Vajnorskou a zpět na Bajkalskou. Okruh dálničního charakteru byl lemován betonovými obrubníky z obou stran a měl dobrý asfaltový povrch. Fendrich v nejslabší třídě zvítězil a dokázal svojí  tehdejší výkonnost. Srna startoval  ve 250 a 350 ccm. V slabší třídě vyhrál právě před ním Bohouš Staša, ale ostatní třídy už patřili před nadšeným obecenstvem Srnovi, který si tak odnesl tři vítězství. Jediným stínem byla nepříjemná havárie Zdeňka Bímy v závodě třídy 350. Pád v úseku u sportovní haly a vážné zranění hlavy ho na dlouhou dobu vyřadilo ze závodní činnosti.

Zdeněk Bíma: pád v Bratislavě 1972, foto J. FranekZdeněk Bíma: pád v Bratislavě 1972 - 2, foto J. FranekZdeněk Bíma: pád v Bratislavě 1972 - 3, foto J. Franek

V návaznosti na návrat motocyklových závodů do Bratislavy vznikaly v tichosti plány výstavby prvního uzavřeného okruhu nás. Lokalita byla vybrána u sportovního letiště Vajnory, ne náhodou nedaleko Slavínského okruhu. Dá se říct, že pořádání závodů v Bratislavě v těchto letech směřovalo k podpoře tohoto projektu. Srna pracoval v Technických službách města a kromě Vajnory projekt, archiv Griačtoho, že se velkou mírou podílel na pořádání Slavínského okruhu, tak také v této věci se velmi angažoval. Případný divácký úspěch závodů měl tento projekt dostatečně podpořit. Z dnešního pohledu nevíme, jak dalece byly tyto plány realizovatelné, myšlenka to ale byla dobrá. Vždyť například v Anglii je řada autodromů, které jsou vystavěny po obvodu menších letišť, navíc zde hrála nemalou roli výhodná zeměpisná poloha města vzhledem k našim jižním sousedům..

1973, archiv Novotný1973 - MEZ 250ccm, archiv NovotnýBratislava 1973, nájezd do druhé zatáčky po startu, archiv Novotný

V roce 1973 dostal proto tento motocyklový podnik ještě významBratislava1973, archiv Šoukalnější rámec, závody o federální body se jely po tréninkách už v sobotu, neděle patřila mezinárSlavin 1973odní konkurenci s řadou zvučných jmen. 4,1 km dlouhá trať měla navíc přímý úsek za startem s vracečkou a jelo se obráceným směrem než v premiéře. Pro zpomalení nájezdu do rychlé levé zatáčky kolem koupaliště Kuchajda byl v Tomášikové ulici zařazen retardér, kde jezdci přejížděli z jednoho pruhu silnice do druhého. Sobotní závody začaly třídou 250 ccm. František Srna ten rok jezdil tovární dvouválcové motocykly Jawa 250, 350 ccm. Před startem v Bratislavě řekl vedení závodního oddělení, že by chtěl na domácí trati startovat s vlastními motocykly. Dokonce se svěřil několika přátelům, že by se chtěl po Bratislavě s karierou definitivně rozloučit následujícím závodem mistrovství Slovenska v Trenčíně. V závěru tréninků mu však vypověděly službu oba jeho motocykly Jawa-Yamaha, na kterých měl startovat (zadřené ojBratislava 1973, pravá za vracečkou, nešťastný závod 250 MR, archiv Novotnýniční ložiska - pravděpodobně špatný olej). Pro třídu 350 měl připraven náhradní motor, závodu 250-tek se dle jeho vlastních slov neměl zúčastnit. Další sled událostí popisuje František Kročka, který stál v parkovišti vedle něj a v tomto závodě startoval ze třetí řady: všiml si, že jeho místo vítěze treninku v první řadě je  prázdné. Proto ho překvapilo, když Srna přijel na start na poslední chvíli na (svém bývalém) vypůjčeném dvouválcovém motocyklu Jawa. Nejlépe odstartoval, ale po asi 100 metrech se posadil, zpomalil a propadl se celým polem jezdců. Snad si zapoměl otevřít benzinový kohout.. Vedl Staša před Francem a Barešem za nimi dalších 23 jezdců, Srna však rychle postupoval dopředu. V polovině okruhu, v nájezdu do třetí zatáčky byl již před Kročkou na sedmém místě. Hned za zatáčkou mezi železniční stanicí Nové Město a Kuchajdou byl právě na doporučení Srny zařazen zmiňovaný retardér. Rychlá levá a hned

Bratislava-startúsek výjezdu z vracečkySlavín-úsek za vracečkouSlavín

 za ní následující pravá zatáčka z jednoho pruhu dálnice do druhého se projížděla na třetí převodový stupeň, rychlostí okolo 150 km/hod. Na vnitřní straně zatáčky byly umístěny 3 balíky slámy, každý z nich vážil kolem 30kg. Srna očividně snižoval náskok prvních jezdců. Při vjezdu do levého pruhu byli oba jezdci jedoucí před Srnou těsně vedle sebe. Pravý jezdec lehce zavadil o balík slámy na vnitřním okraji pravé zatáčky, ten se pootočil a posunul střední balík do tratě přímo před Srnu. Náhlé zbrzdění motocyklu vymrštilo závodníka ze sedla a jezdec i stroj letěli v kotrmelcích po směru jízdy dál ze zatáčky. Prolétl několik desítek metrů vzduchem až na chodník a tam nSlavin 1973 start MEZ 125, archiv Griačarazil hlavou na vysokou podezdívku plotu, která nebyla nijak chráněna! Kročka jedoucí za ním v zhruba 10 - 15 metrovým odstupem se jen těsně vyhnul balíku slámy a vše se mu tak odehrálo přímo před očima. Teprve později si uvědomil, kdo to havaroval. V momentu, kdy Kročka pod dojmem událostí na chvilku zaklapl na rovině plyn, se o něj zezadu otřel Baláž, málem tím sám způsobil nebezpečnou situaci. Při průjezdu tímto místem v dalším kole již stál Srnův motocykl opřený o plot a balíky slámy opět stály na svém místě. Pomoc tedy přišla okamžitě. Srna byl v bezvědomí ihned odvezen do nemocnice, bohužel

Bratislava 1973 startSlavín 1973  #23 Novotný v cíli

následkům těžkých zranění hlavy při převozu podlehl.. Teprve po skončení sobotního závodu přišla do parkoviště tragická zpráva o úmrtí nejlepšího slovenského jezdce, zasloužilého mistra sportu Františka Srny. Mnozí jezdci, kteří ho dobře znali, byli zprávou o jeho smrti tak otřeseni, že se vzdali účasti na nedělním mezinárodním závodě a odjeli domů. Ještě dlouho po tragédii se v tisku objevovaly různé úvahy o příčinách pádu. Zcela určitě mělo na nečekanou situaci a následnou reakci na ní velký vliv obrácené řazení a brzda na vypůjčeném stroji než jak byl zvyklý, možná i to byla příčina zpomalení jeho stroje hned po startu, stres spojený s organizací závodu a v neposlední řadě také vypůjčená helma, která mu údajně zpřetrhala vazy… V závodě zvítězil Staša před Balážem, Novotným, Francem, Jarolímem a Tofelem, Kročka dojel desátý. Okruh  měl poměrně velmi dlouhé rovinky a v mezinárodních závodech svědčil rychlým produkčním Yamahám zahraničních jezdců. Nad nedělními výkony Lenka, Köhlera a Bischoffa z NDR, Švéda Gunnarssona nebo Švýcarů Rungga a Harzenmosera tak visel stín sobotní tragedie, naši jezdci zajeli hluboko pod své možnosti se snahou o maximální bezpečnost.

Ivan Panizzi CH- Yamaha, Bratislava 1973, foto J. FranekRomeo de Martin CH - Yamaha 250, foto J. FranekWalter Rungg CH Yamaha, Bratislava 1973, foto J. Franek

Tato tragická událost měla za následek skutečnost, že přesto, že se zvažoval třetí ročník, jako memoriál Františka Srny, tak další pokračování Slavínského okruhu už nebylo. S Františkem Srnou odešly navíc také veškeré sny a plány o vybudování prvního autodromu u nás…

poloha okruhů, Dunajský okruh, Slavín, autor GriačSlavin 1972, autor GriačSlavin 1973, autor Griač

Překlad, doplnění a úprava textu článku: autor. Čerpáno z knihy ing. Rudolfa Mladého: Preteky na Slovensku 1948 - 2009, vydané v roce 2010. Spolupracoval: ing. Rudolf Mladý, Richard Karnok, Dávid Griač, mapy zpracoval: Dávid Griač. Foto a dobové materiály ze svých archivů s díky poskytli: ing. R. Mladý, J. Franek, D. Griač, J. Novotný, K. Šoukal, ing F. Zelenský a další.

Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními. Napište na: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. Obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

Pokračování článku
Předchozí strana     Následující strana »
Článek naposledy upraven: 13. 11. 2018

 

Rychlé novinky

V neděli 30. září zemřel náhle ve věku 63 let Otto Krmíček mladší, bývalý dvojnásobný mistr republiky v silničních závodech motocy...
úterý, 2.10.2018 Zobrazit
Jonathan Rea vyhrál závod v Magny-Cours a získal tak svůj již čtvrtý titul mistra světa WorldSBK v řadě! Vyrovnal tak počet titulů...
neděle, 30.09.2018 Zobrazit
Oficiálně: Karel Abraham zůstává v MotoGP! Podepsal dvouletou smlouvu s Avintia Ducati teamem, kde nahradí Simeona a bude týmovým...
středa, 5.09.2018 Zobrazit
Další novinky